Nederlandse onderzeeboten krijgen overhaul

André Kesseler

11 oktober 2012 09:15

Onderzeeboot Walrusklasse

De komende zeven jaar worden de vier onderzeeboten van de Koninklijke Marine ingrijpend vertimmerd. Ze krijgen onder andere veel betere ‘oren’ en ‘ogen’. Dat kost een slordige 100 miljoen euro, maar dankzij die investering zal Nederland onder water zeker tot 2025 mee blijven tellen.

Het zijn tumultueuze tijden binnen het Nederlandse defensieapparaat. De Leopardtanks worden afgestoten, schepen en helikopters verkocht en dik 12.000 banen geschrapt. Je zou bijna vergeten dat er te midden van al dat bureaucratische geweld ook nog gewoon gewerkt en geïnvesteerd wordt. In januari begint bij het Marinebedrijf Den Helder bijvoorbeeld een van de grootste onderhoudsprojecten ooit. Tussen nu en 2019 worden alle Nederlandse onderzeeboten één voor één op de wal getrokken en niet alleen aan een grondige opknapbeurt onderworpen, maar ook flink vernieuwd. Het doel: de vier boten uit de Walrusklasse zo moderniseren dat er minstens tot 2025 operationeel mee gevaren kan worden.

Kolonel Pim Rozendaal van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) is de projectleider van het Instandhoudingsprogramma Walrusklasse, kortweg IP-W. Hij vertelt: “De onderzeeboten dateren uit het eind van de jaren tachtig en zouden een levensduur hebben van 25 jaar. Het plan was om halverwege, dus voor de eerste boot zo rond 2002, een moderniseringsprogramma door te voeren. Daar kon toen geen geld voor vrij worden gemaakt.”

Zonder buitenlucht

Pas in 2004 werden de eerste studies gestart naar de modernisering van de Walrusklasse. Een commissie van wijze mannen begon met een inventarisatie van de wensen en mogelijkheden. Daarbij waren er volgens Rozendaal drie opties: “Minimaal aanpassen, zodat de boten veilig kunnen blijven varen, een complete overhaul met alle moderne snufjes, en iets daar tussenin”.

Er werd bijvoorbeeld gekeken naar het terugdringen van de akoestische signatuur. Door de hele romp met speciale tegels te beplakken, kun je ervoor zorgen dat een boot minder sonarpulsen weerkaatst en dat hij onder water dus nog moeilijker te vinden is.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 12/2012, in de winkel van 19 oktober tot en met 15 november.

Meer informatie:

Beeld: Marinebedrijf Den Helder