Wat bepaalt ons winkelgedrag in supermarkten? Amsterdamse onderzoekers willen daar met een virtuele supermarkt meer licht op werpen.
In KIJK 13/2014 stond het artikel ‘Als het mandje maar volraakt’, over de trucs die supermarkten gebruiken om ons te verleiden. Naar ons koopgedrag wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan – en daar kun jij nu aan deelnemen. Gezondheidswetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben namelijk online een virtuele supermarkt opgetuigd, waar ze vrijwilligers hun boodschappen in willen laten doen.
Vragen die het onderzoek hoopt te tackelen, volgens een persbericht van de VU: wat vinden mensen belangrijk tijdens het winkelen? Waar worden ze door beïnvloed? Kiezen ze vaker een product dat ze kennen van de reclame of voor een leuke verpakking? Om daar achter te komen, kan de virtuele supermarkt makkelijk door de onderzoekers worden veranderd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het wijzigen van de indeling.
Om aan het onderzoek mee te doen, moet je een volwassene zijn die regelmatig in de supermarkt komt. Je doet vervolgens één keer virtuele boodschappen in de virtuele supermarkt. (“Deelnemers kopen de boodschappen dus niet echt”, verduidelijkt het persbericht nog maar even.) Dat doe je gewoon van achter je eigen pc. (Helaas werkt de simulatie niet op tablets, smartphones of Macs.) Door deel te nemen help je niet alleen de wetenschap verder, maar maak je ook kans op een van vijf waardebonnen van 100 euro.
Meedoen? Stuur een mailtje naar boodschappen.falw@vu.nl. Er is ook een Facebookpagina aangemaakt rond het experiment.
Overigens is het artikel ‘Als het mandje maar volraakt’ genomineerd voor de publieksprijs ‘Artikel van het Jaar’ van eLinea, samen met ‘De schuldigen van 1914’. Help beide artikelen een handje door op ze te stemmen!
Bron en beeld: Vrije Universiteit Amsterdam