Kunstmatige intelligentie veegt de vloer aan met schaaktalenten en Go-kampioenen. En nu ook met een gevechtspiloot.
Terwijl internetgigant Google kunstmatige intelligentie ontwikkelde die Go-kampioenen op hun mieter gaf, waren wetenschappers van de University of Cincinnati spannendere dingen van plan met hun slimme systeem. ALPHA, zoals de niet zo originele naam van het systeem luidt, neemt het op tegen gevechtspiloten. En is zelfs in staat te winnen.
Virtuele wereld
In de virtuele wereld dan. Tijdens een paar duels in een simulator wist ALPHA telkens zijn tegenstander neer te schieten. En niet zomaar een tegenstander. Het ging namelijk om U.S. Air Force kolonel Gene Lee. “Ik was verrast hoe oplettend de A.I. was en hoe goed zijn reactievermogen. Hij was zich bewust van mijn intenties en reageerde direct op mijn veranderingen in vliegstijl en het vuren van mijn raketten”, zei Lee.
En wat is het geheim van ALPHA? Het besluitvormende algoritme genetic fuzzy tree. Dit algoritme zet complexe problemen om in kleinere taken en voert daarvan alleen de meest relevante taken uit. Hierdoor kan het systeem razendsnel de beste beslissingen maken.
De makers zien een toekomst in de lucht voor het systeem wel zitten. Maar het is niet bedoeld om menselijke gevechtspiloten te vervangen. Volgens een van de onderzoekers Nicholas Ernest kan ALPHA dienen als digitale assistent die real-time advies geeft aan de piloot.
Welterusten gevechtspiloot
Lee is er voor nu in ieder geval wel even klaar mee. Na een uur lang ‘spelen’ met het systeem zei hij: “Ik ga naar huis. Ik ben moe, lamlendig en mentaal uitgeput. Dit is dan misschien wel kunstmatige intelligentie, het voelt als een échte uitdaging.” Welterusten, Lee.