Ondanks de problemen met de bouw van de nieuwe Ares-raketten die straks de spaceshuttle moeten vervangen, blijft de NASA pal achter het project staan.
In KIJK 11/2009 schreven we dat de ontwikkeling van de Ares-raket niet gladjes verloopt. De raketfamilie, bestaande uit de Ares I en de vrachtvariant V, wordt door de NASA zelf ontwikkeld en is bedoeld om straks de spaceshuttle te vervangen. Maar in 2008 bleek bijvoorbeeld dat de eerste trap van de raket tijdens het begin van de vlucht zoveel trillingen veroorzaakt dat het gevaarlijk zou kunnen worden.
Er zijn dan ook nogal wat mensen die zich kritisch over de raket uitlaten. Niet alleen over de techniek erachter, maar ook wat betreft de kosten van het project. Zelfs binnen de NASA zijn er mensen die vinden dat het allemaal veel goedkoper kan als de ruimtevaartorganisatie niet probeert om het wiel opnieuw uit te vinden. Ze moeten volgens hen gewoon de motoren en technieken gebruiken die zich in de al jaren in de praktijk hebben bewezen.
Maar NASA’s Aerospace Safety Advisory Panel (ASAP) liet weten dat het de Ares toch als beste optie beschouwt, omdat het vanaf het begin is gebouwd met een belangrijk doel voor ogen: de veiligheid van de bemanning. Daarmee gaat de commissie in tegen de conclusies van het rapport van de commissie-Augustine, die door president Obama werd ingesteld. Daarin stond dat de NASA het Ares-project beter kan stoppen en de astronauten veel goedkoper met een omgebouwde commerciële raket naar boven kan brengen.
De ASAP ziet dat niet zitten. Het zou veel te ingewikkeld zijn om de vrachtraketten om te bouwen. In een reactie laat commerciële rakettenbouwer Space-X weten dat de mensen van ASAP maar eens langs moeten komen om de mogelijkheden te bespreken.
Bronnen: New Scientist
Beeld: Kim Shiflett/NASA