Student laat zich door bijen steken

KIJK-redactie

07 april 2014 16:00

Honingbij

Een student neemt het opofferen voor de wetenschap wel heel letterlijk. Hij laat zich vrijwillig door bijen steken om te achterhalen waar het prikken het meest zeer doet.

De student Michael Smith van de Cornell University kwam op het idee voor dit toch wel merkwaardige experiment nadat hij door een honingbij in zijn scrotum werd gestoken. Tot zijn verbazing was de pijn niet zo erg als hij had verwacht. Nieuwsgierig als hij is, liet hij zich vervolgens op 25 verschillende plekken prikken om na te gaan wat nu de meest pijnlijke plek is. En wat blijkt? Het zijn de neusgaten.

Wetenschappelijk experiment

Het experiment is op een geheel wetenschappelijk manier uitgevoerd. De student liet zich tussen negen en tien uur ‘s ochtends vijf keer prikken. De beoordeling van de pijn ging op een schaal van één tot tien en hij gebruikte altijd een ‘testprik’ zowel voor als na een ochtendje experimenteren, zodat de pijnresultaten van verschillende dagen vergeleken konden worden. Daarnaast liet hij zich op elke plek drie keer steken, waardoor hij in totaal 38 dagen achter elkaar een uurtje gestoken werd. Allemaal in de naam van de wetenschap.

Oorzaak voor pijnverschil onduidelijk

De resultaten zijn in zekere zin opvallend. Ze zijn niet zomaar te verklaren doordat de meest pijnlijke plekken de dunste huid of de meeste zenuwen hebben. Bijvoorbeeld de handpalm, met zijn dikke huid, doet meer pijn dan de dunnere huid van de schedel. En de bovenlip doet weer meer pijn dan de middelvinger, terwijl ze een vergelijkbare hoeveelheid zenuwen hebben.

Toch is er natuurlijk wel sprake van subjectiviteit. De bijensteken zijn maar bij een persoon uitgevoerd, waardoor het niet bekend is of voor andere mensen hetzelfde geldt. Maar ja, vindt maar eens meer proefpersonen voor zo’n experiment.

Michael Smith is trouwens niet de eerste die zichzelf inzet voor zo’n pijnlijk onderzoek. Justin O. Schmidt liet zich in het verleden al door verschillende soorten insecten op dezelfde plek prikken. Hieruit is de Schmidt’s sting pain index ontstaan.

Bronnen: PeerJNational Geographic