Een Amerikaans bedrijf heeft een nieuwe, superkleine krachtbron gebouwd: de X Mini.
Verbrandingsmotoren zijn de afgelopen jaren kleiner, schoner en zuiniger geworden. De X-motor van LiquidPiston is een prototype dat weleens voor een nieuwe doorbraak zou kunnen zorgen. De nieuwe motor, de LiquidPiston X Mini, levert voor elke kilo aan gewicht 3,3 kilowatt vermogen. Hij is daardoor 30 procent lichter dan een benzinemotor met hetzelfde vermogen en maar liefst 75 procent lichter dan een soortgelijke dieselmotor.
En dat zonder kwetsbare onderdelen (zoals kleppen en zuigers), 20 procent zuiniger dan een vergelijkbare benzinemotor en 50 procent zuiniger dan een diesel. De motor produceert volgens de fabrikant minder trillingen en decibellen, en bovendien maakt het niet zo veel uit wat je in de tank gooit. De nieuwe motor draait namelijk niet alleen op diesel en benzine, maar ook op aardgas en zelfs op de vliegtuigbrandstof JP-8.
In plaats van de gebruikelijke zuigers en cilinders heeft de motor een speciale ovale rotor die in een verbrandingskamer ronddraait. En bij elke rotatie vinden er drie ontbrandingen plaats. Het lijkt op een Wankelmotor, maar is toch net iets anders.
Het kleine motorische monstertje is getest in een kart en leverde 2,2 kilowatt (3,5 pk) bij 10.000 toeren per minuut. LiquidPiston werkt al aan een versie van 3,7 kilowatt (5 pk); motoren van meer dan 1000 pk moeten volgens de bouwers mogelijk zijn.
Bronnen: LiquidPiston, GizMag
Beeld: LiquidPiston