‘MH370 met opzet in zee gevlogen’

KIJK-redactie

03 augustus 2016 16:00

Een Canadese onderzoeker van vliegtuigongelukken zegt dat MH370 met opzet en op gecontroleerde wijze in zee is gevlogen. 

Hoe verdween MH370, de nachtelijke vlucht van Malaysia Airlines van Kuala Lumpur naar Beijing in maart 2014? Gepensioneerd air crash investigator Larry Vance uit Canada denkt het te weten. “Iemand bestuurde het toestel aan het einde van zijn vlucht”, zei hij in het Australische TV-programma 60 Minutes; zie de tweedelige video onder dit bericht.

Met zijn uitspraak gaat Vance lijnrecht in tegen het ‘spookvlucht-uitgangspunt’ van het officiële onderzoek. Vance suggereert dat er op z’n minst één persoon bij bewustzijn moet zijn geweest om het vliegtuig te besturen. “Iemand heeft het vliegtuig het water in gevlogen. Er is geen andere theorie te volgen.”

Weinig brokstukken MH370

En Vance is niet zomaar iemand. Hij is gepensioneerd hoofdonderzoeker bij de Canadian Aviation Safety Board, die meer dan tweehonderd onderzoeken naar vliegtuigongelukken leidde. Ook is hij hoofdauteur van het rapport over de crash van SwissAir-vlucht 111 voor de kust van de Canadese provincie Nova Scotia in 1998.

Door de klap die het SwissAir-toestel destijds maakte op het wateroppervlak, brak het in meer dan 2 miljoen stukken. Het vooralsnog ontbreken van zoveel, vooral kleinere brokstukken, doet vermoeden dat MH370 op een gecontroleerde manier op het water is geland.

Onweerlegbaar bewijs

Er zijn slechts enkele delen van MH370 gevonden, waaronder een flaperon die in juli 2015 aanspoelde op het Franse eiland Réunion, ten oosten van Madagaskar. (De flaperon is een stuurvlak op een vliegtuigvleugel dat de functie van flap en rolroer heeft.) “Ik denk dat deze flaperon onweerlegbaar bewijs vertoont dat hij in een uitgeschoven positie stond”, zegt Vance. “En je kunt die flaperon niet in die positie hebben, zonder dat iemand hem heeft geactiveerd en uitgeschoven.”

Boeing_777_Wing_Flaperon_YouTube_60_Minutes

De flaperon zou in uitgeschoven toestand duiden op een gecontroleerde landing, en geen crash. (Foto: screenshot 60 Minutes/YouTube)

Verder zegt Vance: “Als een flaperon naar Madagascar kan drijven, dan kan een reddingsvest of een stoelzitting ook ergens heen drijven. Maar er is niets uit de vliegtuigcabine gevonden. Ik denk dat de reden waarom we die spullen niet zien aanspoelen op verschillende plaatsen rond de Indische Oceaan, is dat die voorwerpen in het vliegtuig zijn gebleven. En de romp van het toestel is naar de bodem gezonken.”

Beschadiging suggereert landing

Ook de beschadiging aan de enkele vleugeldelen die wél zijn gevonden, zoals de flaperon, sterkt volgens Vance het vermoeden dat het toestel op het water is geland. “De krachten op die kleine flaperon zijn enorm geweest terwijl die tijdens de landing door het water werd getrokken. De kracht van het water is het enige wat die afgesleten rand zou kunnen verklaren. Hij is niet afgebroken. Dan hadden we een mooie breuk gezien.”

Boeing_777_Wing_Flaperon_YouTube_60_Minutes-2

De beschadiging aan de rand van de flaperon zou eveneens duiden op een waterlanding, en geen crash. (Foto: screenshot 60 Minutes/YouTube)

“Op het moment dat de flaperon werd gevonden, had iedereen mijns inziens de conclusie moeten trekken dat dit een door menselijk handelen veroorzaakte gebeurtenis is. Er is geen andere verklaring”, zegt Vance stellig.

‘Geen details van de Fransen’

Ondertussen is er echter een heel jaar voorbij sinds het ding werd gevonden. Op 20 juli 2016 verklaarde de Maleisische minister van transport in een persconferentie tegenover een journalist van 60 Minutes dat zijn onderzoekers nog geen standpunt kunnen innemen over de vraag of het toestel gecontroleerd was geland of niet. “We zijn niet in staat om de details te krijgen van de Fransen”, aldus de minister. De flaperon is na de vondst op Réunion namelijk naar Frankrijk vervoerd en is daar nog steeds.

Overigens vertoont ook een flap die onlangs aan de kust van Tanzania aanspoelde slijtagepatronen die een gecontroleerde landing op het water zouden bevestigen. Deze wingflap werd niet door Maleisië uit Tanzania opgehaald. Daarop hebben de Australiërs het vleugelvlak naar hun land gehaald voor onderzoek. De vraag die Australische onderzoekers nu onderzoeken, is of deze flap in een uitgeschoven positie verkeerde of niet.

Vance zegt dat er sinds vorig jaar geen mysterie meer is en dat de Maleisische autoriteiten er alle weet van hebben. Bovendien is onlangs – uit gewiste, maar herstelde gegevens – gebleken dat de captain van MH370 vlak voor de vlucht een simulatievlucht op zijn eigengebouwde vluchtsimulator heeft uitgevoerd. Die vlucht betrof een vergelijkbare, zuidelijke route over de Indische Oceaan.

Bekijk de 60 Minutes-aflevering hier:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In KIJK 3/2016 staat een uitgebreide complot-analyse over de verdwenen vlucht MH370. Ben je benieuwd naar welke theorieën er allemaal zijn, en hoe waarschijnlijk of onwaarschijnlijk deze zijn? Bestel dan KIJK 3/2016 via deze link.