Zo maak je een Tesla van je oldtimer

KIJK-redactie

09 augustus 2016 13:00

Eend met elektrische motor

Over twee jaar verschijnt de droom van iedere milieubewuste en techniekminnende automobilist: de consumentenversie van de Tesla. Maar kun je ook je oude barrel opwaarderen tot zo’n superwagen vol snufjes? KIJK onderzocht het.

De elektrische Tesla is de droomauto van velen. Hij is geruisloos, rijdt op een volle accu van Utrecht naar Frankrijk en is voorzien van futuristische snufjes. Daar betaal je ook voor; de modellen die nu op de markt zijn, kosten rond de honderdduizend euro. In 2018 komt de goedkopere consumentenversie naar Nederland. Wie niet zo lang wil wachten, kan ook zijn huidige auto ombouwen. Drie Nederlandse oldtimerliefhebbers transformeerden hun wagens in moderne bolides.

Elektrische Eend

Tesla is vooral bekend om het feit dat de auto volledig elektrisch is. Daarom beginnen we met de motor. Ruben Stern (52) is dol op Eenden, oftewel de deux-chevaux. “Het was de eerste auto die ik kende; mijn vader had er een”, vertelt hij. “Tegelijkertijd knaagde mijn geweten. Ik zat op de basisschool toen de oliecrisis uitbrak. Ik las er veel over en leerde dat auto’s niet alleen leuk zijn, maar ook heel slecht voor de planeet.”

Dat heeft de oldtimerliefhebber er niet van weerhouden om een eigen Eend te kopen. In zijn garage in Amsterdam-West staan op dit moment twee auto’s: een deux-chevaux en een Citroën DS (‘Snoek’). Op het eerste gezicht lijken het normale oldtimers, maar schijn bedriegt. “Tijdens een sabbatical zeven jaar geleden besloot ik iets te doen met mijn frustratie”, zegt Stern. “Ik had tijd en geld en ik dacht: ik doe het gewoon. Ik bouw een elektromotor in mijn Citroën.”

Nieuw ontwerp

Stern speurde het internet af naar informatie en ontdekte dat er in Amerika een hele community bestaat van mensen die auto’s elektrisch maken. “Dat heeft me erg geholpen. Helaas kon ik hun methode niet een-op-een kopiëren.”

Auto’s zijn namelijk technisch heel verschillend. Wie zijn oldtimer elektrisch wil maken, moet daarom precies weten hoe hij in elkaar zit. “Eerst moesten alle onderdelen eruit die te maken hebben met olie. Vervolgens maakte ik adapters om te zorgen dat de nieuwe accu aansloot op de transmissie. Dat was een flink ontwerpproces, dat alleen werkt bij dit type auto. Toen ik bijvoorbeeld mijn Snoek ombouwde, moest ik een nieuw ontwerp maken.”

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 9/2016. Dit nummer ligt in de winkel van 25 augustus tot en met 21 september.

Tekst: Claartje Vogel

Beeld: Ruben Stern