Dit is een moederschip voor bezorgrobots

KIJK-redactie

18 september 2016 11:00

bezorgrobots

Elke zondag bespreekt Vivianne Bendermacher, ex-hoofdredacteur van KIJK en ‘techionista’, een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: Mercedes geeft bezorgrobots hun eigen chauffeur. 

Ken je die fantastische scene uit Despicable Me? Met dat meisje dat helemaal losgaat op een eenhoorn-knuffel (‘He’s so fluffy I’m gonna die!’)? Nou, dát gevoel krijg je bij het zien van deze té schattige delivery-robots die in de toekomst vanuit hun Mercedes-moederschip onze boodschappen gaan bezorgen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Mercedes gaat de komende 5 jaar een slordige 560 miljoen dollar investeren in de ontwikkeling van een nogal futuristisch elektrisch busje, dat bezorgrobots en -drones gaat vervoeren. Ze werken daarbij samen met Starship Technologies; de makers van de robotjes uit de video hierboven.

Meer bezorgingen

Het idee achter het busje is tamelijk cool. Stel je voor dat er ergens op een strategisch punt een busje stopt. De laadruimte gaat open en er rollen acht robots uit, die op weg gaan naar acht verschillende adressen in de buurt om een pakketje te bezorgen. Pakketje afgeleverd? Dan rolt het robotje terug naar de bus, waarin hij automatisch uit een voorraadbak zijn nieuwe pakketje toegestopt krijgt en hij is klaar voor de volgende stop. In het busje passen zo’n acht robots.

De moederschip-gedachte lost meerdere problemen op. Ten eerste is de laatste kilometer voor een bezorgbusje vaak inefficiënt; het busje wijkt daarmee eigenlijk te ver van de route af. Maar bezorgrobots zijn te langzaam om het hele stuk zelf af te leggen. Een lift krijgen naar een strategisch punt, is dus wel zo slim.

Bovendien vinden er nu meer bezorgingen op hetzelfde moment plaats; in plaats van één busje die een voor een op locaties moet stoppen. Volgens Mercedes betekent dat dat het laatste stukje van bezorging ongeveer 50 procent efficiënter wordt.

Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek Vivianne’s weblog Techionista!

Bron: CNN Money