Bell Helicopter gaat superdrone bouwen

André Kesseler

24 september 2016 13:00

Bell Helicopter

Als alles lukt wordt de onbemande V-247 Vigilant van Bell Helicopter een indrukwekkend toestel.

Er gaan al langer geruchten dat Bell Helicopter zou werken aan een nieuwe onbemand toestel voor het Amerikaanse Marine Corps. Gisteren bevestigde de vliegtuigbouwer dat dat inderdaad het geval is. De V-247 Vigilant (24 voor het aantal uren per etmaal, 7 voor alle dagen in de week) wordt een tiltrotor. Dus eentje met kantelbare motoren, die vanaf verschillende schepen verticaal kan opstijgen en landen.

Bell Helicopter

Het toestel zou grofweg dezelfde afmetingen krijgen als de MQ-9 Reaper, de onbemande toestellen waarvan de Nederlandse Luchtmacht er ook vier van zou kopen. Vanwege geldgebrek werd die aankoop in november 2015 met maar liefst zeven jaar uitgesteld. Dit overigens tot grote ergernis van de luchtmacht. De US Marines hebben dat probleem schijnbaar niet en krijgen dus eigen verkenningsdrones, zodat ze tijdens militaire operaties niet afhankelijk zijn van de MQ-9 Reapers van de USAF.

Bell Helicopter

Dankzij de tiltrotors kan de V-247 zo’n drie keer meer lading (zoals brandstof, wapens of verkenningsapparatuur) meenemen dan de MQ-9: 13.600 kilo tegen 4760 kilo. En daardoor kan de Vigilant maar liefst 11 tot 15 uur boven een bepaald gebied rond blijven cirkelen en in die tijd 2600 kilometer afleggen. Indrukwekkend, maar de naam 247 is dus wel een tikkie overdreven. Er zijn twee toestellen nodig om een gebied werkelijk 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten te kunnen houden.

Bell Helicopter

De Bell V-280 Valor, de opvolger van de V-22 Osprey, is nog in ontwikkeling en als alles mee zit, kan het toestel in 2017 een eerste testvlucht maken.

Bell denkt dat de eerste Vigilants al in 2023 kunnen worden geleverd. De tiltrotor-techniek is namelijk al ontwikkeld voor V-22 Osprey en de V-280 Valor; beide bemande toestellen.

Specs V-247 Vigilant

Lengte: 11,2 meter
Spanwijdte: 19,8 meter
Rotordiameter: 9,1 meter
Max. startgewicht: 13.600 kilo
Aandrijving: 2 Rolls-Royce AE-1107 C Liberty-motoren
Motorvermogen: 3729 kW (5000 pk) tot 4474 kW (6000 pk) elk
Kruissnelheid: 460 km/u

Bronnen: Bell HelicopterBreaking Defense

Beeld: Bell Helicopter