Expeditieschip Amundsen weer boven water gehaald

KIJK-redactie

16 oktober 2016 11:00

Maud

Het Noorse schip Maud, bestemd voor Roald Amundsen, werd in 1917 gedoopt, maar bracht een groot deel van haar leven door op de zeebodem. Nu is ze weer boven water gehaald.

Begin vorige eeuw probeerde Roald Admundsen door de Noordpool te varen met zijn expeditieschip Maud, maar faalde. Hij slaagde er wel in om haar naar Canada te varen en daar wetenschappelijke onderzoeken te doen. Maar de Noorse wereldreiziger ging kort daarop bankroet en moest Maud noodgedwongen verkopen. Zij werd vervolgens gebruikt als een drijvend warenhuis, maar zonk in 1930 naar de ondiepe bodem van de Cambridgebaai in Canada.

Het schip bracht daarna ruim 86 jaar onder het water door, maar nu is ze weer naar boven gehaald. Een reden voor een feest bij het team van Hans Wanggaard. Na zes jaar lange voorbereiding en politieke vergaderingen hebben de Noren hun geliefde schip ‘terug’.

Airbags

Voordat de bergers aan de slag konden, hebben ze uitvoerig onderzoek gedaan naar de situatie van het schip. Dit ging ze zo aan het hart dat ze zelfs besloten om een iglo te bouwen zodat ze dichter bij hun ‘koningin’ konden verblijven. Daarnaast doken ze meerdere malen onder het winterijs, om het schip op de bodem te inspecteren.

Maud

Credit: Jan Wanggaard

Wonder boven wonder bleek Maud in een nog erg goede staat te zijn, waardoor ze afgelopen zomer konden beginnen met het lichten. Het schip werd gelicht met de hulp van gigantische airbags. Door eerst de neus van Maud een klein stukje op te tillen kon het team veertig gigantische, lege zakken rond het schip aanbrengen. Deze werden daarna langzaam met lucht gevuld, waardoor Maud naar het oppervlak dreef.

Toch kon Maud niet meteen boven het wateroppervlak uit komen. Door de vele kilo’s aan modder en troep in het ruim, woog het schip nog te zwaar. Maar na een grote schoonmaak van ruim een maand drijft ze eindelijk weer op het water.

Vriesdrogen

Maud zal nu haar laatste winter in de Cambridgebaai doorbrengen. Het team wil haar volgende zomer naar Noorwegen terugbrengen. Maar daarvoor moet het schip eerst wat watergewicht verliezen. Volgens project manager Jan Wanggaard ligt ze daarvoor op de juiste plek. “Het opdrogen van het schip lukt het beste in koude temperaturen. Het is een soort van vriesdrogen.”

Maud

Bronnen: Maud returns home, CBC, Live Science