Superheli VS in productie

André Kesseler

19 april 2017 16:00

King Stallion helicopter

Na jaren van ontwikkeling is de CH-53K King Stallion eindelijk klaar voor de lopende band. Het wordt wel een peperduur apparaatje…

De voorganger, CH-53E Super Stallion, maakte zijn eerste vlucht in 1974 – in de nadagen van de Vietnamoorlog. Maar nu, ruim veertig jaar later, krijgen de US Marines eindelijk een nieuw werkpaard. De K-versie kan bijna 12.500 kilo aan vracht meenemen (dat zijn bijvoorbeeld twee volledig bepantserde Humvee’s) en daarmee is hij drie keer zo sterk als zijn voorganger.

Vertraging

De King Stallion heeft een compleet nieuwe versnellingsbak voor de rotors, een ‘glazen’ cockpit (allemaal schermen dus), nieuwe motoren en nieuwe rotors van composietmaterialen. De ontwikkeling van al dat fraais, zorgde uiteraard voor de nodige problemen. De US Marines krijgen de eerste toestellen dan ook drie jaar later dan gepland geleverd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dure grap

Veertien jaar geleden, toen de eerste schetsen van de King Stallion op de tekentafels verschenen, ging men uit van 56 miljoen dollar per stuk. Maar inmiddels zijn de kosten, inclusief de ontwikkeling, opgelopen tot 138,5 miljoen dollar (129 miljoen euro) per stuk. Dat is dus duurder dan de overdreven dure F-35B; de short take off, vertical landing-variant van de Joint Strike Fighter (JSF). Die toestellen kosten ‘slechts’ 122,8 miljoen dollar per stuk.

Helikopterbouwer Sikorski denkt de eerste van in totaal 200 toestellen in 2019 af te kunnen leveren. De totale prijs van de 200 King Stallions is dan opgelopen tot 31 miljard dollar; een welhaast koninklijk bedrag.

Bronnen: Aviation WeekPopular Mechanics

Beeld: Sikorski