Hoe groot is de kans dat je door een drone gewond raakt?

Laurien Onderwater

02 mei 2017 13:00

Drone op je pet

Wetenschappers hebben met een crashtestdummy berekend hoe groot de kans is dat je door een drone gewond raakt aan je hoofd.

Heel wat mensen waren erg blij met de komst van commerciële drones. Want, zeg nou zelf, je kunt er erg toffe dingen mee doen. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die er helemaal niet blij mee zijn, want als je zo’n ding tegen je hoofd aan vliegt, heb je een probleem. Maar hoe groot is de kans eigenlijk dat je van een drone gewond raakt? Het ASSURE-onderzoeksteam – een samenwerking van meerdere universiteiten – zocht het uit.

Miniem

Als onderdeel van de studie, voerden onderzoekers tests uit op dummy’s. Hierbij analyseerden ze de kinetische energie, energieoverdracht en de dynamiek van een botsing tussen een vallende drone en een menselijk hoofd. Dit deden de onderzoekers door de ‘botssnelheid’ en kans op letsel van de vallende drone te vergelijken met een stuk hout of staal met hetzelfde gewicht.

Zo vond het team dat wanneer een drone van 1,22 kilo op je hoofd landt, de kans op letsel rond de 0,01 procent is. Terwijl deze kans bij hout en staal 99 en 100 procent, respectievelijk, is. De resultaten werden vervolgens kritisch beoordeeld door de NASA, het Amerikaanse ministerie van defensie en wetenschappers van de Federal Aviation Administration (FAA).

Pijn verzacht

Maar hoe komt het dat een drone met hetzelfde gewicht minder schade aanricht? De vliegende objecten vallen veel trager dan een massief stuk hout of staal. Daarnaast zijn drones redelijk buigzaam wat de klap – en de pijn – ook wat verzacht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De tweede fase van het onderzoek zal dit jaar in juni beginnen. Hierbij worden onder andere tests ontwikkeld die fabrikanten kunnen gebruiken om hun onbemande luchtvaartuigen te certificeren.

Bronnen: ASSURE, New Atlas

Beeld: ASSURE