Autonoom marineschip van Rolls-Royce in de pijplijn

Naomi Vreeburg

14 september 2017 16:08

marineschip

Vliegtuigmotoren- en scheepsbouw-gigant Rolls-Royce wil een marineschip bouwen, waarbij de beste stuurlui letterlijk aan wal staan…

De laatste paar jaar schieten de plannen voor autonome schepen als paddenstoelen uit de grond. Denk aan de robotspeedboot MAST van het Verenigd Koninkrijk, het autonome jacht ACTUV van de Verenigde Staten en het robotcontainerschip Yara Birkeland van Noorwegen. En ook Rolls-Royce – niet die van de auto’s, maar van de vliegtuigmotoren en de schepen – ziet daar heil in. Want door autonoom rond te varen, hoef je geen bemanning in gevaar te brengen en bovendien scheelt het lekker in de operationele kosten.

Het bedrijf heeft onlangs een concept naar buiten gebracht van een 60 meter lang marinevaartuig dat moet worden ingezet voor patrouille, surveillance en mijnendetectie. En dat zonder dat er ook maar één bemanningslid aan te pas komt. Het schip moet 100 dagen in zijn eentje rond kunnen varen, heeft een beoogde, maximumsnelheid van circa 50 kilometer per uur en kan 700 ton aan vracht meenemen.

Aandrijfsysteem

Verder wil Rolls-Royce het schip uitrusten met twee Rolls-Royce MTU 4000 series generatoren die rond de 4 megawatt elektrisch vermogen leveren, waarvan 1,5 megawatt bestemd is voor de aandrijving. Als het robotschip niet op volle snelheid hoeft te varen, wordt het overschot van het elektrische vermogen gebruikt om de batterijen op te laden. Bovendien zijn er in het concept zonnecellen verwerkt, zodat ook op die manier stroom kan worden opgewekt.

Kunstmatige intelligentie

Het autonome marinevaartuig moet zijn weg gaan vinden met behulp van kunstmatige intelligentie en sensoren. Om dat voor elkaar te krijgen, ontwikkelt Rolls-Royce een zogenoemd intelligent awareness system dat bovendien zaken als het energieverbruik en de status van apparatuur aan boord in de gaten houdt.

Bronnen: Rolls-Royce, New Atlas, Engadget

Lees ook:

KIJK 9.2017Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!