General Motors onthult zelfrijdende legertruck

Laurien Onderwater

10 oktober 2017 08:59

legertruck

De Amerikaanse autobouwer komt met een futuristische concept car; een zelfrijdende truck die met waterstof wordt aangedreven.

Velen hebben waterstof als milieubewust alternatief voor diesel of benzine eigenlijk al afgeschreven. Het kost veel energie om de brandstof te maken en de infrastructuur ervoor aanleggen, wordt ook nog een probleem. Maar autofabrikant General Motors (GM) gelooft er nog steeds in. Onlangs kwamen ze met een concept voor een zelfrijdende legertruck die waterstof als brandstof gebruikt.

SURUS

De truck – Silent Utility Rover Universal Superstructure (SURUS) – kan zowel met als zonder chauffeur rondkarren, en in het laatste geval is het voertuig eigenlijk een soort vrachtwagen die andere legervoertuigen kan vervoeren. SURUS wordt aangedreven door waterstofcellen die waterstofgas combineren met zuurstof uit de atmosfeer om zo elektriciteit te genereren. Aan boord zijn tanks waarin genoeg gecomprimeerd waterstof ligt opgeslagen om ruim 600 kilometer te kunnen rijden.

Eerder dit jaar doken er al beelden op van tests van het Amerikaanse leger met een Chevrolet Colorado ZH2 die ook op waterstof rijdt:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

En afgelopen jaar begon de U.S. Navy met het testen van een onbemande duikboot – tevens door GM gemaakt – die ook met waterstof werd aangedreven.

Handig

Het lijkt er dus op dat het Amerikaanse leger – samen met GM – toekomst ziet in waterstof als brandstof. En er valt ook wel wat voor te zeggen. Allereerst opereren militairen vaak in gebieden waar geen elektriciteit is. Een elektrische truck is dan niet handig en ze moeten hun brandstof dan toch al zelf meenemen. Ten tweede kan waterstof ter plekke uit een aantal verschillende bronnen worden geproduceerd, wat betekent dat brandstof niet altijd naar de voertuigen hoeft te worden vervoerd. Daarnaast produceren waterstofcellen nauwelijks warmte, waardoor het voertuig slecht te detecteren is met warmtebeeldapparatuur. En last but not least: een waterstoftruck is erg stil en dat kan in vijandelijk gebied ook heel goed van pas komen.

Volgende week wordt de truck getoond op een meeting van de Association of the United States Army.

Bronnen: CNN, CNET

Lees ook:

Cover Kijk 10Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!