‘Toekomstige luchthavens hebben ronddraaiende terminals’

Laurien Onderwater

05 december 2017 12:59

turnaround terminal

Het bedrijf Turnaround Terminal komt met een nieuw concept voor de luchthavens van de toekomst: ronddraaiende terminals.

Als je op verschillende luchthavens bent geweest, weet je hoe groot terminals kunnen zijn. De loopafstanden naar de juiste gates zijn dan ook vaak enorm lang. Dit komt doordat de meeste terminals de vorm van een pier hebben, waarlangs vliegtuigen staan te wachten op hun passagiers. Maar het bedrijf Turnaround Terminal komt met een heel nieuw idee: roterende terminals. Dit concept verkort de loopafstanden aanzienlijk.

Rondje van de zaak

Het idee van Turnaround Terminal is – zoals de naam al doet vermoeden – een ronddraaiende terminal. Wanneer vliegtuigen zijn geland, parkeren ze op een roterende schijf (die op water drijft om energie te besparen) bij een draaiende terminal. De terminal dient dan als een soort docking station.

In de tijd dat het vliegtuig een rondje maakt, wordt het vervoersmiddel opnieuw gereed gemaakt. Passagiers stappen uit, bagage wordt uit- en ingeladen, het vliegtuig krijgt een schoonmaakbeurt, en nieuwe passagiers stappen in. Ook is het vliegtuig weer volgetankt en is al het drink- en etenswaar aangevuld.

Voor- en nadelen

Het idee is ontwikkeld door de Nederlandse architect Thomas Rau. Voormalig Schiphol-directeur Ad Rutten is de CEO van Turnaround Terminal. Volgens de twee heren zitten er enorm veel voordelen aan het concept. Er is minder materieel nodig, minder werknemers (wat ook nadelig is natuurlijk) en de terminal bespaart een hoop energie. Daarnaast hoeven passagiers veel minder ver te lopen.

Toch zit er ook een groot nadeel aan het idee: het vliegtuig moet in mega korte tijd gereed zijn voor vertrek. Dat betekent dat de afhandeling geautomatiseerd moet zijn, aangezien het vliegtuig in een vast tempo ronddraait en alles op tijd klaar moet staan voor als het vervoersmiddel langs komt draaien. Anders loopt het proces vast. Daarom wordt gekeken naar mogelijkheden om extra punten te creëren, zodat vliegtuigen de ronddraaiende terminal tussentijds kunnen verlaten.

Ook al lijkt dit een zeer futuristisch concept waar nog hard aan gewerkt moeten worden, er is al interesse getoond door verschillende luchthavens, waaronder Schiphol, London Heathrow en Singapore Changi.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: Turnaround Terminal, Luchtvaartnieuws, De Ingenieur

Beeld: Turnaround Terminal

Lees ook:

KIJK 12/2017Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!