Boeing onthult concept voor hypersoon vliegtuig

Laurien Onderwater

15 januari 2018 15:59

hypersoon vliegtuig

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf komt met een mogelijke opvolger van Lockheed Martins SR-71.

Het is allang geen geheim meer dat er een opvolger komt van het onbewapende spionagevliegtuig SR-71 Blackbird. Vorig jaar vertelde Rob Weiss (één van de vice-presidenten van Skunk Works, de geheime ontwerpafdeling van Lockheed Martin) dat de technologie eindelijk zo ver is dat er kan worden gestart aan de ontwikkeling van het toestel.

Met die technologie wordt de combined cycle engine bedoeld: een hybride motor die een supersone straalmotor combineert met een raketmotor. Concurrent Boeing kan natuurlijk niet achterblijven en presenteerde afgelopen week op het American Institute of Aeronautics and Astronautics SciTech forum in Orlando zijn eigen plannen voor de opvolger van het legendarische toestel.

Mach 5+

Het ontwerp, dat overigens nog niet door Boeing is goedgekeurd, lijkt nogal op Lockheeds schetsen van de SR-72.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Veel geeft Boeing nog niet weg over het model, maar op de foto kunnen we zien dat het vliegtuig is uitgerust met een dubbele staart en een deltavorm heeft. De bedoeling is dan ook dat het vliegtuig Mach 5+ kan halen, dus vijf keer de snelheid van het geluid.

(Sc)ramjets

De combined cycle engine moet daarvoor het vermogen leveren. De krachtbron maakt dan gebruik van zijn ingebouwde conventionele turbojet om snelheden tot Mach 3 te bereiken (de limiet voor een turbojet) en schakelt daarna over op zijn scramjet. Bij lagere snelheden, bijvoorbeeld om te kunnen landen, moet het vliegtuig weer terugschakelen naar de turbojet.

 Son of Blackbird

Alle plannen voor ‘The Son of Blackbird’ staan nog in de kinderschoenen en het is dan ook moeilijk om een indicatie te geven voor wanneer de opvolger van de SR-71 operationeel inzetbaar is.

Toch heeft Lockheed aangegeven al in 2020 een vliegend demonstratietoestel van de SR-72 te willen hebben. Boeing wil natuurlijk niets liever dan dit tijdschema evenaren. Of dat gaat lukken? We gaan het meemaken.

Bronnen: Aviation Week, Popular Mechanics

Beeld: Guy Norris/Aviation Week

Lees ook:

KIJK 1/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier.