Toekomstbeeld: een elektrische, vliegende taxi

kijkmagazine

16 januari 2018 15:59

vliegende taxi

Wie weet stappen we over een aantal jaar in de vliegende taxi. Die is veel sneller dan de huidige taxi, beter voor het milieu én verspilt minder geld.

Zou het binnenkort mogelijk zijn om van A naar B te vliegen in plaats van de taxi te nemen? De mensen die aanwezig waren bij de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit móeten dit wel geloven. Daar landde namelijk de MOBi ONE: een elektrische, vliegende taxi zonder chauffeur die zowel personen als vracht kan vervoeren.

AirSpaceX

De MOBi ONE is een ontwerp van Airspace Experience Technologies (AirSpaceX). Hij is ontwikkeld in samenwerking met Camilo Pardo, hoofdontwerper van de Ford GT uit 2005 en 2006. Hun doel is om mobiliteitsoplossingen te bieden om steden en luchthavens overal te wereld met elkaar te verbinden op een goedkope en betrouwbare manier.

MOBi ONE is een Vertical Take-Off and Landing-voertuig en kan snelheden bereiken tot wel vierhonderd kilometer per uur. De elektromotoren die worden gebruikt, schijnen minder geluid te maken dan een helikopter en kunnen twee tot vier mensen dragen óf een vracht van meer dan tweehonderd kilo. De vleugels en propellers klappen om zodra het voertuig de juiste hoogte heeft bereikt, zodat het werkt als een vliegtuig. In de afbeeldingen hieronder zie je de twee verschillende standen.

Veilig en filevrij

Naast het feit dat een vliegende taxi erg gaaf klinkt, is het voertuig ook nog heel veilig. Het beschikt over speciale vliegelektronica die ervoor zorgt dat het ding autonoom kan vliegen én er is een supersnelle internetverbinding aanwezig die onder andere wordt gebruikt voor een systeem dat botsingen vermijdt.

Maar dat was nog niet alles. Met de MOBi ONE heb je ook je geen last meer van ellenlange files. AirSpaceX heeft berekend dat er jaarlijks, in de VS alleen al, ongeveer 250 miljard euro wordt verspild aan brandstof en de productie hiervan door het in de file staan. Terwijl diezelfde mensen elk jaar gemiddeld 42 uur vaststaan in het verkeer, pompen ze ook nog eens zeventien miljard kilo aan koolstofdioxide de atmosfeer in.

Veelbelovend

Voor nu focust het team zich op het afronden van de technische aspecten, maar ze hopen snel de eindversie af te hebben, zodat hij gekeurd kan worden door de federale luchtvaartadministratie van de VS. Het einddoel is om in 2026 maar liefst vijfentwintighonderd vliegende taxi’s te hebben in de vijftig grootste steden van de VS. Het ontwikkelingsproces zal veel gaan kosten, maar de ontwerpers zeggen dat het uiteindelijk miljarden euro’s gaat opleveren voor de economie. Klinkt veelbelovend, maar straks ‘hangen’ we misschien in de file.

Bronnen: New Atlas, AirSpaceX

Beeld: AirSpaceX

Lees ook:

KIJK 1/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!