Onbemande “zeemijnenvegers” houden scheepvaart veilig

kijkmagazine

08 mei 2018 12:59

Autonome mijnenveger

Deze onbemande, autonome mijnenvegers sporen zeemijnen op en zorgen dat ze veilig worden opgeruimd.

De Koninklijke Marine van het Verenigd Koninkrijk heeft een onbemand, autonoom mijnenvegersysteem gekocht om haar wateren veilig te houden. Dat kondigde de Engelse minister van Defensie onlangs aan. Het systeem, dat een ruime 14,7 miljoen euro (£13 miljoen) kost, zou niet alleen traditionele mijnen opspeuren en opruimen, het zou ook gebruikt kunnen worden voor verfijnde, moderne mijnen.

Gevaar

Een van de grootste gevaren binnen de zeescheepvaart, zijn zeemijnen. Die mijnen, oud of nieuw, kunnen overal en op elk moment opduiken. De marine, verantwoordelijk voor het veilig houden van de scheepvaart, heeft er dan ook de handen vol aan.

Naast de gevaren die dit wel erg serieuze spelletje mijnenveger voor de mariniers met zich meebrengt, is het inzetten van de bemande opruimvloten ook niet goedkoop. Het mijnenprobleem overlaten aan onbemande mijnenvegers, zodat de bemande schepen zich kunnen focussen op ander, complexere zaken, is daar een oplossing voor.

Zeemijnenveger infographic

Het onbemande, autonome (zee)mijnenvegersysteem, zou het opruimen van zeemijnen, makkelijker, sneller en veiliger moeten maken. Bron: Gov.uk

Autonoom

Het systeem bestaat uit een 11 meter lang drijvend vaartuig, dat drie coil-auxiliary boats (zie afbeeldingen) achter zich aansleept. Die drie boten zijn bepakt met elektroden en sensoren om schadelijke mijnen op te sporen en, met behulp van magnetische, elektrische en akoestische signalen, veilig te laten ontploffen.

Het opruimsysteem is in staat vaartuigen en andere ‘obstakels’ te registreren en te ontwijken. Daarbij kan het onbemande vaartuig vanuit een boot, of rechtstreeks vanuit een haven te water gelaten worden. Een extra bonus is dat het in staat is moderne, digitale mijnen, die oorlogsschepen kunnen detecteren wanneer ze overvaren, op te sporen en uit te schakelen – iets wat met bemande schepen lastig is.

Het systeem heeft op het moment vier maanden tests achter de rug. Waarschijnlijk zal het in 2019 officieel in gebruik genomen worden.

Bronnen: New Atlas, Gov.uk Beeld: Gov.uk

Lees ook:

KIJK 5/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!