Wat doen we tegen de overvolle fietsrekken bij stations?

KIJK-redactie

05 juni 2018 08:59

fietsen fietsenstalling

Zeg Nederland, en je zegt fietsen. Van de premier tot de student letterkunde: iedereen fietst. Maar waar láát je al die trouwe tweewielers? Stations staan overvol met geparkeerde fietsen, is daar geen slimme technische oplossing voor?

Het is bijna niet te missen. Wie in Maastricht vanuit het centrum richting station gaat, ziet het meteen: de toegang naar een enorme fietsenstalling. Het ondergrondse gevaarte werd afgelopen januari geopend door Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde met veel poeha en promotie – de stalling heeft een eigen website én een eigen Facebookpagina – want er was lang aan gewerkt. En toegegeven: de parkeerplaats is voorzien van allerlei moderne snufjes en kan zo’n drieduizend fietsen aan, dus het resultaat is best indrukwekkend.

Blij met vertraging

Maastricht is niet alleen. Tilburg, Utrecht, Leeuwarden, Breda: door het hele land wordt of werd gewerkt aan nieuwe stationsfietsenstallingen. En da’s nodig ook, want de oude zijn vaak overvol. Veel pendelaars zijn bijna blij wanneer hun trein vertraging heeft – want aangezien het zo moeilijk is om een vrije plek te vinden voor het stallen van je fiets, zijn ze zelf ook vaak te laat op het perron. De afgelopen jaren werden allerlei aanpakken en innovaties geprobeerd, van hightech tot gimmicky en van simpel tot nagenoeg onbetaalbaar, maar wat werkt nu echt? KIJK dook in de bloeiende subcultuur van de treinstationfietsparkeergarages.

Dit is een fragment uit het artikel ‘Het plekkenprobleem’, te vinden in KIJK 7/2018. Deze editie ligt in de winkel vanaf 21 juni tot en met 18 juli.

Meer informatie:

Tekst: Rik Peters

KIJK 6/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!