Scheepscoating zorgt voor minder weerstand

Laurien Onderwater

28 juni 2018 08:59

coating

Met deze ‘alles afstotende’ coating zouden schepen minder brandstof verbruiken en dat scheelt een hoop geld.

Over het algemeen geldt: hoe meer weerstand een voertuig heeft, des te meer brandstof het verbruikt. Dus als je die weerstand kunt verlagen dan kun je een hoop besparen op brandstofkosten. Dat is precies waar materiaalingenieur Anish Tuteja, van de Universiteit van Michigan, aan dacht. Hij ontwikkelde een afstotende coating voor schepen die ze ‘gladder’ maakt. Waterafstotende coatings zijn niet nieuw, maar deze omniphobic coating stoot ook andere vloeistoffen af: van olie tot alcohol tot zelfs pindakaas (aldus het persbericht).

Lees ook: ‘Afstotende coating beschermt al je spullen’

Energiebesparend

Wanneer je een schip op een rustige dag met weinig tot geen wind door het water ziet glijden, lijkt het bijna moeiteloos te gaan. Maar niets is minder waar; omdat het water zich in feite vastklampt aan het oppervlak van de scheepsromp, ontstaat er wrijving en dus weerstand. En als de romp is bezaaid met zeepokken en koraal wordt het probleem alleen maar groter.

Een flink percentage van het brandstofverbruik van een schip gaat naar het behouden van de snelheid en het overwinnen van de wrijvingsweerstand. Zo’n 40 tot 50 procent bij een hoge snelheid en maar liefst 80 procent bij een lage snelheid. Een coating die de weerstand overwint, is dus erg gewenst. Het onderzoek werd dan ook gesponsord door de Amerikaanse marine, omdat die hiermee hoopt veel energie te kunnen besparen.

Combi’s maken

Om tot de nieuwe coating te komen, moesten Tuteja en zijn team eerst een database van bekende chemische stoffen doorspitten. Op deze stoffen lieten de onderzoekers ingewikkelde wiskundige vergelijkingen los. Zo konden ze – op basis van de moleculaire eigenschappen van elke stof – voorspellen hoe twee chemische stoffen zich zouden gedragen wanneer ze werden gemengd. Na honderden combinaties te hebben geanalyseerd, werd uiteindelijk een geschikte mix gevonden. Maar wat precies de ingrediënten van Tuteja’s coating zijn, wil de ingenieur niet zeggen.

De coating is doorzichtig en kan op verschillende manieren op scheepsrompen worden aangebracht (verven, sproeien et cetera). Het spul bindt goed aan veel oppervlakken en is bestand tegen krassen, deuken en andere slijtage bij dagelijks gebruik.

Volgens Tuteja kan de coating, naast schepen, ook bescherming bieden aan sensoren, radareenheden en antennes bij slecht weer bijvoorbeeld. De deklaag wordt nu nog steeds getest, maar het team is ervan overtuigd dat het in de komende twee jaar klaar zal zijn voor militair en civiel gebruik.

Bronnen: Office of Naval Research, Naval Technology, New Atlas

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!