Israël verkiest ‘oude’ F-15 boven nieuwe F-35

André Kesseler

01 augustus 2018 16:00

F-15 F-35

Het land vindt dat het bepaalde taken toch beter kan overlaten aan een oude rot in het vak.

Israël heeft bij de Amerikanen vijftig F-35’s besteld. Het land krijgt niet de versie die onder meer Nederland aanschaft, maar eentje met een eigen commando-, besturings- en communicatiesysteem dat door een Israëlische fabriek wordt ingebouwd. Maar die F-35 Adir (Machtig) kan niet alle taken aan die het land met zijn jachtvliegtuigen wil kunnen uitvoeren. Dat zit zo.

Lees ook:De vijf zintuigen van de F-35

Reikwijdte

Israël heeft zijn luchtmacht in twee categorieën verdeeld: jets die doelen kunnen raken net over de grens in Libanon en Syrië, en toestellen die verre maar belangrijke doelen kunnen bestoken, zoals fabrieken die deel uitmaken van het nucleaire programma van Iran. De eerste taak zou voornamelijk door F-35’s worden uitgevoerd, de tweede door de oudgediende F-15’s.

De reden daarvoor is dat de F-15 zwaardere bommen mee kan nemen (handig voor bepaalde versterkte doelen in Iran) en dat er sowieso meer wapentuig onder past. De F-35 heeft weliswaar stealth en sensoren die prima in staat zijn om doelen op de grond op te sporen en uit te schakelen, maar hij heeft volgens de Israëli’s onvoldoende reikwijdte om klussen in het 1600 kilometer verderop gelegen Iran uit te kunnen voeren.

Tenminste niet zonder allerlei upgrades. En dat is weer lastig, omdat daar in de F-35’s weinig mogelijkheden voor zijn. Sommige upgrades moeten daarom extern worden aangebracht en dat heeft nog meer negatieve gevolgen voor het laadvermogen en de zichtbaarheid van de toestellen. Bovendien zijn de technici beperkt in de mate waarin ze met de geavanceerde en geheime elektronica van het toestel mogen rommelen.

Uitstel

Israël heeft daarom besloten om de aankoop van vijfentwintig F-35’s uit te stellen en eerst twintig tot vijfentwintig F-15’s aan te schaffen, een toestel waar het overigens al veertig jaar ervaring mee heeft. Het worden wel F-15’s van de moderne 2040C-versie. En dat is er eentje met AN / APG-63 (V) 3 AESA-radar, lange afstandsinfraroodsensors en voldoende ophangplekken om onder meer 16 AMRAAM luchtdoelraketten mee te kunnen nemen. De Israëlische versie zou ook een data-link pod bevatten waarmee toestellen onderling doelgegevens uit kunnen wisselen.

Hoewel sommige voorstanders van de F-15 beweren dat die toestellen ook nog eens veel goedkoper zijn dan de F-35 is dat nog niet helemaal zeker. Ook de nieuwe F-15 2040C schijnt redelijk aan de prijs te zijn…

Bronnen: Aviation Week / Popular Mechanics

De KIJK 50 jaar-special ligt nu in de winkel met daarin de spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad. Wil je deze editie liever bestellen? Dat kan ook in onze webshop.