Op de avond van Halloween gooien onderzoekers een experiment online, waarbij internetgebruikers iemand in het echte leven kunnen ‘besturen’.
Het Medialaboratorium van het Massachusetts Institute of Technology staat erom bekend in oktober experimentele projecten te lanceren. Zo kwam het twee jaar geleden – tijdens Halloween – met een heuse nachtmerriemachine: een algoritme dat leert wat mensen angstaanjagend of onheilspellend vinden en op basis daarvan enge foto’s genereert. In 2017 kwam het instituut met Shelley: software die leerde hoe hij zijn eigen horrorverhalen moest schrijven.
Ook dit jaar komt het MIT weer met een gezellig experiment op de proppen. Het project, BeeMe genaamd, is een interactief, sociaal spel dat internetgebruikers een echt persoon laat besturen. De slogan van de game? “See what I see. Hear what I hear. Control my actions. Take my will. Be me.” En mocht dit voor velen als een aflevering van de Netflix-serie Black Mirror klinken, dan klopt dat gevoel.
Lees ook: Wetenschappers bouwen een nachtmerriemachine
Bijenkorf
Op het eerste gezicht lijkt BeeMe een tof spel, waarbij een verteller een verhaal vertelt over kwaadaardige kunstmatige intelligentie die per ongeluk online is vrijgegeven. Gebruikers moeten samenwerken en de menselijke acteur acties laten uitvoeren om deze kwalijke AI te verslaan.
Het echte doel van het experiment is echter om het gedrag van de deelnemers te bestuderen. De MIT-onderzoekers hopen antwoord te krijgen op vragen als: Kan een menigte samenkomen om de acties van een individu te bepalen om zo een doel te bereiken? Of zal het experiment eenvoudigweg afdalen in een assortiment van onzinnige, oppervlakkige acties?
Deelnemers kunnen op twee manieren de handelingen van de acteur controleren. Ten eerste door zelf een commando te bedenken en in te dienen, zoals ‘zet koffie’, ‘ren weg’ en ‘open de deur’. Ten tweede door andere bevelen omhoog of juist omlaag te stemmen. Wanneer een opdracht bovenaan staat, zal de acteur die hoogstwaarschijnlijk uitvoeren.
Dit is ook waar de naam BeeMe vandaan komt: internetgebruikers zullen collectief – als bijen in een bijenkorf – te werk moeten gaan om het spel te kunnen spelen.
BeeMe
Op Halloweenavond kunnen deelnemers inloggen op de site beeme.online. Van daaruit kunnen ze suggesties doen en stemmen op acties die de persoon in het echte leven moet uitvoeren. Via een live videostream op de website kunnen gebruikers zien wat de acteur ziet.
Er zijn natuurlijk grenzen aan wat de menigte de acteur kan laten uitvoeren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er wetten worden overtreden of dat het leven van de acteur in gevaar komt. “Maar verder is alles toegestaan”, zegt Niccolò Pescetelli die collectieve intelligentie aan het MIT heeft gestudeerd en een van de bedenkers is van BeeMe.
De bedenkers van het project schatten dat het spel zo’n twee uur gaat duren. “Maar,” zegt Pescetelli, “uiteindelijk is het aan het publiek om dat te beslissen.” Het zal dus ook zomaar tot in de vroege uurtjes kunnen doorgaan.
Het project, en daarbij het spel, is morgenavond live te volgen via de website van BeeMe. “In theorie is er geen limiet aan het aantal gebruikers dat het platform kan ondersteunen,” zei Pescetelli nog, “maar we zullen het zeker weten op Halloween.”
Op 15 oktober had project BeeMe al een teaser vrijgegeven:
Bronnen: BeeMe, Business Insider, New Atlas
Beeld: MIT Media Lab/BeeMe
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!