Hyundai’s Elevate loopt, rijdt en klimt

kijkmagazine

09 januari 2019 09:12

hyundai

Op technologiebeurs CES 2019 presenteerde Hyundai het Elevate-concept. Een auto die véél meer kan dan een stukje rijden.

Een netjes geasfalteerde weg of ruig terrein, voor Hyundai’s Elevate zou het niet uitmaken. Het voertuigconcept dat het bedrijf tijdens het CES in Las Vegas presenteerde, is namelijk geen gewone auto. Ontworpen met het gebruik in rampgebieden in het achterhoofd, kan de auto-robot-hybride, met zijn uitklapbare ‘benen’, naast een eindje rijden, ook wandelen, springen en klauteren – geen weg zou onbegaanbaar zijn voor Hyundai’s Elevate.

Lees ook: Bedrijf wil fladderende auto’s maken

De poten ingeklapt ziet Elevate eruit als een relatief normale elektrische auto. © Hyundai

Alleskunner

Als er iets van groot belang is na een natuurramp, is het wel dat hulp snel aanwezig is. Helaas is juist dat vaak moeilijk. Losgewrikt en rondgeslingerd door aardbevingen, wind of water, versperren puin en brokstukken de weg en moet hulp het rampgebied vaak te voet betreden. Daar hopen Hyandai’s CRADLE en industrieel ontwerpbureau Sundberg-Ferar met Elevate een oplossing voor te hebben. Hun voertuig wandelt, klimt en springt over brokstukken en puin en komt zo precies waar die zijn moet.

Hiervoor heeft Elevate de conventionele vierwielaandrijving vervangen door afzonderlijk aangedreven, robotische benen. Met vrij bewegende heupen, knieën en enkels, en volledig draaibare wielen, zou geen houding – en terrein – te gek zijn voor het Ultimate Mobility Vehicle (UMV).

Op maat

Maar gewoon een stukje rijden kan het voertuig natuurlijk ook. Dan vouwen de poten zich naar binnen, en oogt en gedraagt het zich als een redelijk normale, elektrische auto. Elevate wordt aangedreven door een 66 kilowattuur accu.

Elevate zou ook in dagelijkse situaties gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld als behendige taxi die mensen met een lichamelijke beperking bij de deuropening afzet of ophaalt. © Hyundai

Hoewel Elevate ontsprong uit het idee om toegang tot rampgebieden makkelijker te maken, kan het voertuig volgens de makers op veel meer manieren gebruikt worden. Hierom ontwierpen ze Elevate zo dat er verschillende typen frames op het robotische onderstel passen – afhankelijk van waar het voertuig voor gebruikt wordt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: Hyundai, Sundberg-Ferar, New Atlas

Beeld: Hyundai

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!