3 toepassingen van gezichtsherkenning

KIJK-redactie

10 januari 2019 08:59

KIJK 2/2019 gezichtsherkenning

Computers kunnen inmiddels beter gezichten herkennen dan mensen. Deze technologie heeft alles in zich om ons dagelijks leven makkelijker te maken, maar er bestaat ook het gevaar dat het uiteindelijke gevolg een Big Brother-surveillancestaat is. Dit zijn drie toepassingen van facial recognition.

1) Adoptiekinderen

In Rusland keert 31 procent van alle adoptiekinderen terug naar het weeshuis vanwege integratieproblemen met het gastgezin. Volgens onderzoek vergroot uiterlijke gelijkenis met de adoptieouders de kans op een goede gezinsintegratie. Een Russische adoptiestichting besloot daarom gezichtsherkenning te gebruiken om adoptiekinderen te koppelen aan ouders die op hen lijken.

2) Opletten!

Een Franse hogeschool zet gezichtsherkenning in om na te gaan hoe goed studenten opletten tijdens een onlinecursus. Via de webcamera kan de software zien wanneer de aandacht verslapt. Zo krijgen de makers van de cursus feedback over welke informatie slecht wordt opgenomen.

3) Vrouwenbier

Een Duits biermerk dat zijn product aan vrouwen wilde slijten, rustte zijn reclamezuilen uit met slimme camera’s die geslacht en leeftijd konden herkennen van degenen die ernaar keken. Als dat vrouwen waren, vertoonde de zuil een grappig reclamefilmpje. Mannen en jongeren onder de zestien werden aangemaand om door te lopen.

Dit is een kader uit het artikel ‘Je gezicht als pincode’ te vinden in KIJK 2/2019. Deze editie ligt vanaf 24 januari in de winkel tot en met 20 februari.

Meer informatie:

Tekst: Hidde Tangerman

Openingsbeeld: iStock/Getty Images/Bewerking: Jan Willem Bijl

Nu in de winkel: KIJK Hoogvliegers! Een special boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.