3 vliegende ‘wonderwapens’

KIJK-redactie

07 juni 2019 08:59

Do 335 straalvliegtuigen

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog schermden de nazi’s met tientallen zogeheten Wunderwaffen die hun alsnog de overwinning zouden moeten bezorgen. Behalve de Dornier Do 355 behoorden ook deze straalvliegtuigen ertoe.

1) Me 262

Met de eerste operationele straaljager, die een topsnelheid van 900 km/u had, schreef Messerschmitt geschiedenis. De ontwerpfase begon in april 1939 en de luchtdoop vond plaats op 18 juli 1942. Vooral door problemen met de motoren was de Me 262 pas in augustus 1944 inzetbaar. Met zijn vier 30 mm-kanonnen bleek hij bijzonder effectief in het bestrijden van Amerikaanse bommenwerpers: binnen negen maanden schoten Me 262’s ruim vijfhonderd gealllieerde vliegtuigen neer. Maar invloed op het verloop van de strijd had dit toestel niet.

2) He 162

Luftwaffebevelhebber Hermann Göring lag eind 1944 behoorlijk overhoop met zijn meest ervaren jachtvliegers. Dat kwam onder andere doordat zij helemaal wilden inzetten op de Me 262, en hij op de Heinkel He 162. Het grotendeels uit houten onderdelen bestaande straalvliegtuig moest in enorme aantallen worden gebouwd en door leden van de Hitlerjugend worden gevlogen. Maar voor dat laatste bleek de ‘Volksjäger’ (topsnelheid: 905 km/u) toch te ingewikkeld te zijn. Vanaf half april 1945 werden de 120 afgeleverde He 162’s zonder al te veel resultaat ingezet.

3) Ar 234

De Arado Ar 234 was door geallieerde jagers niet te onderscheppen, zo bleek in maart 1945 tijdens de gevechten om de brug over de Rijn bij Remagen. Zijn twee straalmotoren gaven deze bommenwerper een snelheid van ruim 700 km/u. Alleen bij de start en de landing konden Amerikaanse en Britse piloten hem te pakken krijgen. Overigens werd de Ar 234 vooral als verkenningstoestel gebruikt. In die hoedanigheid was hij in april 1945 het laatste vliegtuig van Hitlers Luftwaffe dat in het Britse luchtruim wist door te dringen.

Dit is een kader uit de Terugvlucht-aflevering ‘Pijl zonder boog’ te vinden in KIJK 7/2019. Deze editie ligt vanaf 20 juni tot en met 17 juli.

Meer informatie:

Tekst: Leo Polak

Openingsbeeld: Bjørn Jacobsen

Heb jij de KIJK Hoogvliegers al? Deze special staat boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier.