Bell experimenteert met nieuw soort staartrotor

André Kesseler

29 februari 2020 09:00

Staartrotors zijn lawaaiig en kwetsbaar. Dus daar valt volgens de Amerikaanse helikopterbouwer Bell de nodige winst te behalen.

De meeste helikopters hebben twee rotors. De hoofdrotor die de boel van de grond tilt, en de kleinere in de staart die ervoor zorgt dat de piloot het toestel in de richting kan sturen waar hij heen wil. Actie is reactie en zonder de staartrotor zou de romp als een dolle in tegengestelde richting onder de hoofdrotor door gaan draaien.

Nu zijn er al oplossingen om dat rotor-effect tegen te gaan, zoals een reeks openingen in de staart waardoor onder hoge druk lucht naar buiten wordt geblazen. Maar de Amerikaanse helikopterbouwer Bell werkt aan nog een andere oplossing: de Electrically Distributed Anti-Torque. EDAT heeft niet één, maar vier rotors en die worden niet mechanisch aangedreven, maar elektrisch.

Lees ook:

Een normale staartrotor wordt met behulp van een lange aftak-as aangedreven door dezelfde motor die ook de hoofdrotor aandrijft. Hij draait dan ook altijd op dezelfde snelheid en de piloot kan, om in een bepaalde richting te sturen, de hoeveelheid stuwkracht regelen door de stand van de bladen te veranderen.

Staafmixer

Het nadeel van dit systeem is dat, als de hoofdrotor draait, de staartrotor ook altijd mee doet. Met alle gevaren van dien. Het komt vrij regelmatig voor dat iemand op een vliegveld in die enorme staafmixer loopt. Dankzij de elektrische aandrijving van Bell kan de staartrotor, als het toestel op de grond staat, gewoon worden uitgeschakeld. Het feit dat de rotors zijn ingebouwd (iets wat trouwens een ‘fenestron’ schijnt te heten, naar het Franse woord voor ‘raampje’) helpt natuurlijk ook.

Stiller en lichter

Een ander voordeel is dat de staartrotor niet altijd op vol vermogen hoeft te draaien. Als de heli bijvoorbeeld op volle snelheid in een rechte lijn vliegt, helpt de langsstromende lucht al om de romp in de juiste richting te houden en hoeven de staartrotors wat minder hard te werken. Dat scheelt in sommige omstandigheden wat decibels. Bovendien wordt door het ontbreken van de mechanische aandrijving weer gewicht bespaard. En als je er vier hebt, kan er ook rustig eentje uitvallen zonder dat je tollend naar beneden komt.

Bronnen: Bell, Popular Mechanics

Beeld: Bell

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!