Kan een lagere maximumsnelheid de CO2-uitstoot beperken?

KIJK-redactie

08 juni 2020 11:59

maximumsnelheid

Klopt het dat als we langzamer rijden de CO2-uitstoot per kilometer lager is? En hoeveel scheelt dat?

Het is een vaak gebruikt argument tegen de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op veel snelwegen: als we langzamer rijden zou de CO2-uitstoot per kilometer lager zijn. Klopt dat, en hoeveel scheelt het dan?

Lees ook:

Van 130 naar 100

Het brandstofverbruik per kilometer gaat omhoog als je harder rijdt, en de uitstoot van broeikasgassen dus ook. Bij een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur stoten personenauto’s en bestelwagens op de Nederlandse snelwegen samen gemiddeld 13 procent meer uit dan bij 100 kilometer per uur, berekende TNO in 2016.

Als je ál het verkeer meetelt, en er rekening mee houdt dat niet iedereen altijd op de snelweg rijdt, ligt de besparing rond de 1,5 megaton CO2. Dat is 5 procent van de totale uitstoot van het wegverkeer. Er zijn meer effecten, maar die zijn lastiger te voorspellen.

Zo is er de verwachting dat minder mensen de auto zullen pakken als de snelheid omlaag gaat en de reistijd dus toeneemt. Om het in perspectief te zetten: volgens de Klimaatwet die in december 2018 door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet de jaarlijkse broeikasgasuitstoot in totaal nog 48,7 megaton omlaag.

Deze vraag kon je vinden in KIJK 10/2019.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl

Tekst: Marlies ter Voorde

Beeld: Lex van Lieshout/ANP

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!