Edward Bernays: de godfather van de PR

KIJK-redactie

14 augustus 2020 12:00

Edward Bernays

In Nederland is hij nauwelijks bekend. Toch heeft hij als geen ander een grote stempel gedrukt op onze huidige manier van leven. Op marketing, reclame en media; op de studie en beïnvloeding van consumenten. Zelfs in de manier waarop er politiek wordt bedreven, vind je zijn sporen terug. Zijn naam: Edward Bernays.

Elke dag worden we overspoeld door een kakofonie aan berichten – vaak met een commercieel doel. Van uithangborden tot gesponsorde e-mails, van ongevraagde telefoontjes tot Facebook-posts. Al die advertenties, aanbevelingen, oproepen en appjes smeken om je aandacht. Ze geven je het idee dat ze speciaal voor jou bedoeld zijn, en niet voor een willekeurige ander – ze spreken je aan op jouw exclusieve smaak en dichten je andere goede eigenschappen toe. Resultaat: jij voelt je gevleid. En dat is precies de bedoeling.Dat is dé manier om jou als consument in te pakken. Om je begeerte op te wekken. In marketingtermen: om je te activeren. In gewone-mensen-taal: om jou je portemonnee te laten trekken.

Iedereen weet dat er sinds de opkomst van smartphones enorm veel is veranderd in onze omgang met de media. Vierentwintig uur per dag krijgen we pushberichten en live-updates over ons uitgestort met relevante – en ook totaal irrelevante – berichten, die we maar wat graag delen via WhatsApp en Telegram. Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram konden uitgroeien tot de grootste verspreiders van nieuws. En van nepnieuws, dat onder meer de Amerikaanse presidentverkiezingen van 2016 beïnvloedde. Ongekend allemaal.

Toch is er één man die dit alles al in 1928 voorzag: Edward Bernays. Maak kennis met deze markante figuur, schrijver van het baanbrekende boek Propaganda.

Dit is het begin van het artikel ‘De godfather van de PR’ te vinden in KIJK 9/2020. Deze editie ligt in de winkel vanaf 20 augustus tot en met 16 september.

Meer informatie:

Tekst: Tonie Broekhuijsen

Beeld: The Museum of Public Relations

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!