Celera 500L-toestel maakt privévluchten goedkoop

Laurien Onderwater

31 augustus 2020 15:00

Celera 500L

Otto Aviation maakte onlangs bekend dat zijn ‘duurzame’ privévliegtuig er al een paar succesvolle vluchten op heeft zitten.

In april 2017 verschenen er op sociale media foto’s van een wel erg opmerkelijk toestel. Het had de vorm van een soort slanke rugbybal met vleugels. Het ongebruikelijke, kogelvormige ontwerp leidde tot veel speculaties, maar de militaire website The War Zone had het bij het rechte eind. Dit vliegtuig was het werk Otto Aviation. Maar meer was er ook niet bekend – tot nu.

Lees ook:

Aerodynamisch design

Het vliegtuig is de Celera 500L, een privéjet die plaats biedt aan zes passagiers. Met zijn 550 pk dieselmotor kan het snelheden van 740 kilometer per uur behalen, maar verbruikt daarbij veel minder brandstof. Per 18 tot 25 mijl heeft het vliegtuig slechts één gallon diesel nodig. Met andere woorden, 3,79 liter brandstof is nodig om een afstand van 29 tot 40 kilometer te overbruggen.

Verder is het bereik van Celera 500L met ruim 8500 km twee keer zo groot als dat van een luchtvaartuig van vergelijkbare grootte. Bovendien komt een vergelijkbaar toestel met één gallon maar 2 tot 3 mijl verder.

Dit alles komt door het aerodynamische ontwerp van the bullet waardoor het 59 procent minder luchtweerstand heeft. “De romp van de Celera 500L profiteert van een optimale lengte-breedteverhouding om de laminaire stroming te maximaliseren”, schrijft Otto Aviation op zijn website.

Celera 500L

Hoewel Otto Aviation nu pas meer bekend heeft gemaakt over het vliegtuig, heeft het er al 31 vluchten op zitten; in november 2019 koos het voor het eerst het luchtruim.

De kosten om het toestel te huren, zouden rond de 330 dollar per uur komen te liggen. En dat is voor een privévliegtuig niet duur. Het luchtvaartbedrijf mikt op 2025 om het toestel op de markt te brengen.

Bronnen: Otto Aviation, CNN, Piloot en vliegtuig

Beeld: Otto Aviation

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!