Soechoj Soe-57 vliegt met open canopy

Laurien Onderwater

08 oktober 2020 12:00

Soechoj Soe-57

Er zijn beelden opgedoken van een vlieger die heel even met ‘open dak’ lijkt te sjezen in Ruslands nieuwste stealthjager.

Het Russische ministerie van Defensie heeft begin oktober een filmpje op YouTube geplaatst waarin te zien is hoe zijn nieuwste gevechtsvliegtuig voor het luchtruim kiest. De video duurt slechts anderhalve minuut, maar voor een paar seconden is te zien hoe een Soe-57-vlieger sjeest terwijl de beschermende plexiglazen cockpitkap omhoog staat.

Lees ook:

Soe-57

De ontwikkeling van de Soechoj Soe-57 is sinds vorig jaar na een lange en erg kronkelige weg eindelijk in productie genomen. De Soe-57 begon als de PAK FA / T-50, een stealthjager die al in 2010 zijn eerste vlucht maakte en in het westen voor behoorlijk wat onrust zorgde. Niemand had verwacht dat de Russen al zover zouden zijn dat ze überhaupt een stealth fighter konden bouwen.

Maar al snel doemden de eerste problemen op. Het toestel dat al in 2015 in productie zou worden genomen, liep vertraging op en dat zorgde ervoor dat partner India uit het project stapte. Dat maakte de PAK FA vervolgens zo duur dat het project zelfs een tijdje werd stilgelegd.

Uiteindelijk is OAK er toch in geslaagd om het toestel 20 procent goedkoper te maken, waarschijnlijk door niet voor de krachtigere Item 30-motoren te kiezen, maar voor de oudere AL-41FM1. De Russische regering ging daardoor alsnog akkoord.

Testvlucht

In het filmpje viert het ministerie van Defensie het honderdjarig jubileum van het Chkalov State Flight Test Center. Dit centrum test nieuwe en verbeterde Russische vliegtuigen, zoals de Soe-57, evenals nieuwe wapensystemen.

De vlucht met open dak vond waarschijnlijk plaats om ervoor te zorgen dat er geen onverwachte problemen optreden mocht de stealthjager tijdens een vlucht zijn canopy verliezen. Want dat wil nog wel eens gebeuren. Zo raakte begin vorig jaar de kap van een F-15 los, waardoor de twee inzittenden in één klap werden blootgesteld aan temperaturen van zo’n 45 graden Celsius onder nul, hevige turbulentie en een oorverdovend lawaai. In zo’n uitzonderlijke situatie is het handig om enigszins voorbereid te zijn.

Bronnen: Popular Mechanics, The Drive

Beeld: YouTube

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!