Super Guppy: superlelijk en superhandig

KIJK-redactie

07 februari 2021 11:00

Super Guppy

Ze zagen eruit alsof ze niet konden vliegen, maar speelden een sleutelrol in het Amerikaanse ruimtevaartprogramma en hielpen later Airbus uit de brand. Niet slecht voor omgebouwde versies van een afgedankt passagierstoestel. In deze aflevering van de serie Terugvlucht: de merkwaardigde Guppy-vliegtuigen.

Hoe kregen de Verenigde Staten het voor elkaar om, zoals president John F. Kennedy in 1961 had beloofd, binnen tien jaar een mens op de maan te zetten? Kwam het door hun superieure technologie? Door het duizelingwekkende bedrag (zo’n 150 miljard in hedendaagse dollars) dat in het Apollo-programma werd gestoken? Doordat 400.000 mannen en vrouwen in de Amerikaanse lucht- en ruimtevaartindustrie zich jarenlang uit de naad werkten?

Dat waren natuurlijk allemaal factoren van belang. Maar volgens Wernher von Braun, de voormalige nazi-ingenieur onder wiens leiding de draagraketten voor de Apollo-missies werden ontwikkeld, speelde een vliegtuig een sleutelrol in het project. Een heel raar vliegtuig bovendien, met een heel rare naam.

Maar het kon als enige toestel cruciale segmenten van de Saturnus-raketten in recordtijd van de ene kant van de VS naar de andere brengen. Het vervoerde trouwens ook onderdelen voor Skylab, het eerste Amerikaanse ruimtestation, en later voor het veel grotere ISS. En tegenwoordig draagt het zijn steentje bij aan het Artemis-programma, dat weer Amerikaanse astronauten op de maan moet zetten. We hebben het over de Super Guppy.

Dit is het begin van de Terugvlucht-aflevering uit KIJK 3/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 18 februari tot en met 17 maart.

Meer informatie:

Tekst: Leo Polak

Beeld: Karl R. Martin/Shutterstock

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!