Boem! Nieuwe mega-order voor Boom Supersonic

André Kesseler

17 augustus 2022 12:00

Boom Supersonic Overture

De bouwer van supersonische passagiersvliegtuigen mag opnieuw een flinke order noteren.

We schreven in 2016 voor het eerst over Boom Supersonic, een toen kakelvers bedrijf dat van plan was om een supersonisch vliegtuig te ontwikkelen. Natuurlijk kijk je een beetje sceptisch naar zo’n klein bedrijf uit Colorado dat wil gaan doen waar de Concorde faalde. Want dat prestigeproject van de Franse en Britse regeringen werd tenminste met miljarden aan subsidies de lucht in geholpen.

Lees ook:

Toch bleef de naam Boom opduiken. Er kwam een demonstratietoestel (de XB-1), vliegtuigbouwer Northrop Grumman kwam aan boord voor een militaire versie, United Airlines wilde 35 ‘burgerversies’ aanschaffen en Japan Airlines 20… En nu heeft luchtvaartgigant American Airlines een ‘non-refundable’ aanbetaling gedaan voor twintig toestellen en nog eens een optie genomen op veertig andere. Boom Supersonic lijkt dus meer dan ready for take off.

Boom Supersonic Overture

Overture

Het toestel dat Boom zo druk aan het ontwikkelen is, heet Overture. Het moet al in 2026 zijn eerste vlucht maken en dat terwijl er nog niet eens motoren voor zijn. Het toestel heeft een romp en vleugels die zo zijn vormgegeven dat de beruchte supersonische knal tot een minimum wordt beperkt.

Boom Supersonic Overture

De Overture krijgt een bereik van een kleine 7900 kilometer met maximaal 80 passagiers vervoeren en een top Mach 1.7 (2100 kilometer per uur). Dan vlieg je dus in een uurtje of vier van Amsterdam naar New York, in plaats van de gebruikelijke acht uur.

Specs

Capaciteit65-80 passagiers
Brandstof100% sustainable aviation fuel (SAF)
Vlieghoogte18.000 meter
Lengte62,3 meter
Spanwijdte32,3 meter
Mach1.7 (2100 km/uur)
Bereik7900 kilometer

Bronnen: Boom Supersonic, New Atlas

Beeld: Boom Supersonic

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!