Virtuele supermarkt Tesco groot succes

kijkmagazine

15 juli 2011 16:00

virtuele supermarkt tesco

Reizigers in Zuid-Korea kunnen tegenwoordig tijdens het wachten op de metro hun boodschappen doen. En dat blijkt verrassend succesvol.

Supermarktgigant Tesco heeft, in zijn streven marktleider te worden, een aantal metrostations in Zuid-Korea omgetoverd tot een supermarkt. Op levensgrote posters zijn supermarktschappen weergegeven, met onder elk product een unieke QR-code. Klanten kunnen de code scannen met hun smartphone en op die manier belandt het product in hun virtuele boodschappenmandje. Aan het eind van de dag worden de boodschappen thuisbezorgd, en zo kunnen de hard werkende Koreanen zich een ritje naar de supermarkt besparen.

Die actie blijkt verrassend succesvol. Verrassend in die zin dat het natuurlijk eigenlijk niets nieuws is: online boodschappen doen. Ook in Nederland is dit ondertussen een veel gebruikt alternatief voor de gang naar de winkel. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze campagne eigenlijk een stapje terug is, aangezien er toch een fysieke omgeving (in de vorm van de posters) voor nodig is de boodschappen te bestellen. En toch ziet Tesco alleen maar stijgende lijnen; de onlineverkoop is sinds de invoering met 130 procent gestegen.

Misschien is het succes van deze virtuele supermarkt juist wel te verklaren door dat stapje terug en is dit net de middenweg die de meeste mensen zoeken voor hun wekelijkse boodschappenqueeste. Zoals het meisje in het onderstaande filmpje ook zegt: “I like the way it is exactly like shopping in the actual store.

Bron: PopSci

Beeld: Tesco