SonicStar: peperduur en snoeihard

André Kesseler

15 juli 2011 09:00

Hoewel het bouwen van een supersonisch passagiersvliegtuig een hele opgave is, wil een Britse Amerikaan het opnieuw gaan proberen.

Je zou denken dat na de Concorde, die toch wel een redelijke mislukking was, niemand veel zin zou hebben in een nieuw supersonisch avontuur. Een retourtje Parijs-New York met dit toestel kostte destijds meer dan 8000 dollar en nog werd door de vliegmaatschappijen Air France en British Airways geen winst op de vluchten gemaakt. Maar ja, de Concorde lag al in de jaren zestig op de tekentafels en de tijd heeft niet stilgestaan. Vandaar dat Richard Lugg, een in Amerika wonende Brit, het bedrijf HyperMach heeft opgericht en van plan is om daarmee de SonicStar te ontwikkelen.

Die moet nog een stuk sneller worden dan zijn illustere voorganger. Lugg mikt op Mach 3,6 (3,6 keer de geluidssnelheid). De Concorde haalde Mach 2,04 en vestigde begin 1996 een snelheidsrecord van 1920 km/h op het traject van New York naar Londen. De SonicStar zou dat in minder dan twee uur kunnen en in iets meer dan vijf uur van New York naar Sydney kunnen vliegen; een trip die in een normaal toestel meer dan twintig uur duurt.

Lugg denkt die onwaarschijnlijke snelheid op de klokken te kunnen krijgen met slimme hybridemotoren. In een normale straalmotor zit een centrale as die de onderdelen laat draaien die nodig zijn om lucht de motor in te zuigen, samen te persen, met kerosine te mengen en de hete straal uit te stoten zodat het toestel wordt voortgestuwd. In de motoren van de SonicStar is dat systeem vervangen door de Magnetic Advanced Generation Jet Electric Turbine (S-MAGJET).

Het toestel wekt met zogenoemde supergeleidende ringgenerators in de motoren elektriciteit op, waarmee de verschillende rotors in de motor kunnen worden aangedreven. Het voordeel daarvan is dat de fan die de lucht naar binnen zuigt op een andere snelheid kan draaien dan de compressor die de lucht samenperst en dat komt de efficiëntie ten goede. Door het ontwerp verbruikt het toestel volgens HyperMach 30 procent minder brandstof dan de Concorde.

Check het nogal infantiele filmpje bij dit indrukwekkende idee.

De SonicStar wordt 68,8 meter lang, krijgt een spanwijdte van 22,5 meter en kan tussen de 10 en de 20 passagiers vervoeren die waarschijnlijk over hele, hele diepe zakken moeten beschikken. Lugg wil zijn toestel, dat naar schatting 80 miljoen dollar per stuk gaat kosten, in juni 2021 de lucht in kunnen sturen.

Bron: Wired

Beeld: HyperMach