Games helpen mensen te herstellen van beroerte

KIJK-redactie

08 september 2011 16:00

Videogames spelen is leuk, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat het ook nog eens goed voor je kan zijn. Zo helpt het mensen met het herstellen van een beroerte.

Iedereen heeft wel eens gegamed. We snappen dus allemaal wat het is om je helemaal in te leven in een computeromgeving en de rest van de wereld te vergeten. Maar zo’n virtuele werkelijkheid blijkt niet alleen leuk tijdverdrijf; hij kan ook nog eens functioneren als therapeutisch middel. Patiënten die een beroerte hebben gehad, zouden hiermee namelijk de kracht in hun armen weer terug kunnen krijgen en alledaagse activiteiten beter kunnen uitvoeren. Dit blijkt uit een review gepubliceerd in The Cochrane Library.

“Virtuele werkelijkheid en interactief videogames spelen geven mensen de mogelijkheid alledaagse activiteiten te oefenen die in het ziekenhuis niet kunnen worden geoefend”, zegt Kate Laver, leider van de review. Samen met onderzoekers in Australië en de VS zocht Laver in internationale literatuur naar voorbeelden waarin het gebruik van VR werd vergeleken met standaardtherapie. Ze vonden negentien onderzoeken waaraan in totaal 565 volwassen patiënten met een beroerte deelnamen. “Conclusies trekken uit de data was moeilijk doordat de onderzoeken niet erg groot waren en de soorten virtuele werkelijkheden die werden gebruikt zeer verschillend waren”, stelt Laver.

Na een analyse van de resultaten bleek dat zeven onderzoeken met in totaal 205 deelnemers aangaven dat training met virtuele realiteit de armfunctie van de patiënt sneller kon verbeteren dan normale therapie. Bovendien gaven drie andere onderzoeken, met in totaal 101 mensen, aan dat virtuele werkelijkheid kan zorgen voor een lichte verbetering in het doen van alledaagse activiteiten, zoals douchen en aankleden.

“Deze positieve gevolgen waren snel na het einde van de behandeling geconstateerd”, vertelt Laver. “Het is niet duidelijk of de effecten van lange duur zijn. Toch lijkt virtuele realiteit een veelbelovend therapeutisch middel. We hebben alleen nog meer bewijs nodig voordat we kunnen beoordelen welke aspecten van virtuele werkelijkheid het belangrijkst zijn en hoe lang de effecten werken.”

Bronnen: The Cochrane LibraryScienceDaily

Beeld: Sabor Digital