Hebben start-stopsystemen in auto’s wel nut?

André Kesseler

26 november 2011 16:00

Start-stopsysteem

Een auto verbruikt extra brandstof als hij wordt gestart. Hoe zuinig is dan een start-stopsysteem eigenlijk?

Auto’s moeten volgens nieuwe Europese regels steeds zuiniger worden en mogen steeds minder koolstofdioxide uitstoten. Dat doen ze bijvoorbeeld met een start-stopsysteem: de motor slaat af als de auto even stilstaat en slaat weer aan als de versnelling wordt ingeschakeld. “Maar,” zo mailt KIJK-lezer Rick Willems, “een auto verbruikt toch extra brandstof als de motor wordt gestart?”

Om dat te voorkomen, zorgt het motormagagement ervoor dat het systeem alleen in werking treedt als de motor op temperatuur is. Daarnaast hebben fabrikanten allerlei oplossingen bedacht om de motor zo zuinig mogelijk te herstarten.

Zo kwam Mazda met de i-Stop. Die bekijkt welke cilinder in de beste positie staat om de motor zo effectief mogelijk aan te laten slaan, injecteert die met het brandstofmengsel en laat het ontbranden.

Bij andere auto’s wordt bijvoorbeeld een vliegwiel ingezet om de motor weer op gang te helpen. Dus ja, het start-stopsysteem heeft nut. Auto’s die veel in de stad rijden, kunnen er 10 à 20 procent brandstof mee besparen.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijk.nl!