Waarom klinkt een Volkswagen anders dan een BMW?

KIJK-redactie

01 maart 2012 09:00

Waarom klinkt een BMW als een BMW?

Hoe zorgen autofabrikanten ervoor dat een wagen in alle opzichten klinkt zoals hij hoort te klinken?

Vroeger was het geluid dat een auto maakte domweg een optelsom van de onderdelen. Nu is het een wetenschap op zich. Het karakteristieke geluid van een Volkswagen Kever was bijvoorbeeld een mengsel van de boxermotor, de als klankbord werkende motorkap en de korte uitlaatpijpjes. Maar auto’s, vooral die uit de duurdere klasses, worden steeds stiller. Om de bestuurders toch een ‘optimale rijbeleving’ te geven, wordt er diep nagedacht over vrijwel elk geluid dat het voertuig maakt.

Fabrikanten hebben daar geluidsdeskundigen voor in dienst. Bij BMW is dat bijvoorbeeld Fabian Evert (die trouwens op 22 mei naar Nederland komt om te spreken op het PINC-event). Evert en zijn team houden zich bezig het geluidsontwerp van een auto: klinkt het dichtslaan van het portier wel zoals je van een dure auto mag verwachten? Past het geklikklak van de richtingaanwijzer wel in het totaalbeeld? En hoor je de motor wel lekker ronken als je de pk’tjes onder de motorkap aan het werk zet?

Als iets in de auto niet prettig klinkt, wordt het geluid aangepast door bijvoorbeeld andere materialen te gebruiken, maar ook door actief in te grijpen. Zo ontwikkelde Fabian een apparaatje waarmee hij het motorgeluid met één druk op de knop kan aanpassen. En op die manier kan de sounddesigner zelfs een bescheiden Citroën 2CV laten klinken als een volbloed racemonster.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijk.nl!