BAMS doet boems

André Kesseler

13 juni 2012 09:00

Afgelopen maandag boorde een Global Hawk zich in de Marylandse bodem. De crash is extra pijnlijk, omdat Northrop Grumman morgen een nieuwe versie van het forse onbemande toestel onthult.

De onbewapende Global Hawk stortte neer tijdens een oefening in de buurt van de Patuxent River Naval Base in Maryland. Het ging om een BAMS, de Broad Area Maritime Surveillance-versie van het 13,5 meter lange, onbemande monster. Het model was een ‘D’, van Demonstrator; een testmodel dus.

 

Onderzoek moet nog uitwijzen wat de oorzaak van de crash was, maar hij kwam wel op een vervelend moment. Morgen presenteert Northrop Grumman namelijk de uiteindelijke versie van de BAMS. Die Global Hawk is niet hetzelfde als de D-versie. De constructie van het toestel is bijvoorbeeld zwaarder uitgevoerd en hij is uitgerust met een krachtig radarsysteem.

Die Multi-Function Active Sensor, zoals de Amerikaanse vliegtuigbouwer het nieuwe systeem noemt, kan 360 graden in de rondte kijken, zodat de Amerikaanse marine straks met één Global Hawk meer dan 24 uur aan één stuk duizenden kilometers zee kan bewaken. Het toestel, dat op één tank bijna 16.000 kilometer kan afleggen, is overigens ook te gebruiken als doorgiftestation voor allerlei communicatie.

Het is de bedoeling dat de US Navy met drie van die toestellen gaat oefenen, om het type vervolgens in 2015 in dienst te kunnen nemen. Uiteindelijk gaat de marine 68 toestellen (totale kosten 1,6 miljard dollar) aanschaffen. Toch jammer dat sommigen de BAMS naar aanleiding van de crash een nieuwe naam hebben gegeven: Bits of Aircraft in Maryland Soil.

Bron: Defense AOL

Beeld: Northrop Grumman