Nieuw: de fiets-motorfiets

André Kesseler

06 december 2012 09:00

Het nadeel van elektrisch aangedreven motoren is dat de batterijen vrij snel leeg zijn. En dan heb je een probleem. Tenzij je een Hanebrink X5 hebt gekocht.

De X5 is op zich een redelijk fraaie motor. Dubbele vering, aluminium chassis, soepel gevormde kuip en een stevig Brembo-remsysteem. Achter de kuip zitten vier vloeistofgekoelde lithium-ion-batterijen die voldoende stroom leveren om de Hustler X5 een topsnelheid van 120 kilometer per uur en een actieradius van meer dan 300 kilometer te geven.

Maar het meest bijzondere is misschien wel dat de Amerikaanse fabrikant (Dan Hanebrink zelf heeft naar eigen zeggen ooit bij de NASA gewerkt) de motor heeft uitgerust met een stel heuse trappers. Als de rit toch wat langer duurde dan gedacht en de batterijen helemaal leeg zijn, kun je de pedalen uitklappen en je weg fietsend vervolgen. Dat lijkt ons nogal een uitdaging. De X5 weegt namelijk een kilo of zestig en we kunnen ons niet voorstellen dat je daarmee vrolijk een heuveltje op stampt.

Maar fietsen met de Hustler is ook niet echt de bedoeling. Door een paar pedalen aan te brengen, valt de motor volgens Hanebrink, althans in Amerika, onder de elektrische fietsen. Dan heb je schijnbaar geen motorrijbewijs nodig en mag je rondrijden op plekken waar je met een normale motor niet mag komen. (Wij schatten zo in dat minister Melanie Schultz van Haegen dat hier niet goed gaat vinden.)

De eerste motoren worden in maart 2013 geleverd en ze zijn met 16.940 dollar (iets meer dan 12.000 euro) flink aan de prijs… voor een elektrische fiets.

Bronnen: HanebrinkWired

Beeld: Hanebrink