De staat van het spoor

KIJK-redactie

09 oktober 2013 13:00

Met een beetje pech krijgen we weer een zware winter – en dus problemen met het treinverkeer. Er wordt natuurlijk sowieso veel geklaagd over de NS en ProRail. Voor KIJK redenen genoeg om de staat van het spoor in Nederland eens nuchter onder de loep te nemen.

Nu de herfst begonnen is en de winter er over een aantal maanden aan komt, begint heel treinend Nederland weer behoorlijk zenuwachtig te worden. Hoe vaak zal de NS te kampen krijgen met de gevreesde ‘blaadjes op de rails’? En daarna, zodra de bomen helemaal kaal zijn, met sneeuw en vorst?

Want de afgelopen drie jaar hebben bewezen dat het Nederlandse spoorwegnet daar niet tegen kan. Volle stationshallen met wachtende reizigers, winterdienstregelingen als er nog maar twee vlokjes sneeuw zijn gevallen, en een boze minister die roept dat het volgend jaar toch echt beter moet. Voor de gemiddelde treinreiziger bevestigt dit wat hij of zij allang vermoedt: het is een puinhoop op het Nederlandse spoor.

En ja, hoor… Terwijl KIJK in Utrecht van ProRail uitleg krijgt over het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) verschijnt er een fors rood vlak op het grote scherm in het midden van de zaal. In dit kloppende hart van ons spoorwegnet coördineren alle betrokken partijen het Nederlandse treinwezen – en komen dus alle problemen aan de oppervlakte. Een rood vlak betekent zo’n probleem. Er is een trein gestrand bij Hattemerbroek. Het is weer eens zover, ben je geneigd te denken. Maar hoe slecht doen de NS en ProRail het nu echt?

Dit is het begin van een artikel, te vinden in KIJK 12/2013. Dit nummer ligt in de winkel van 18 oktober tot en met 14 november.

Meer informatie:

Tekst: Tim van Ham