Boek: Zout, suiker, vet

KIJK-redactie

03 december 2013 09:00

Boek 'Zout, suiker, vet' - banner

In het boek Zout, suiker, vet vertelt Michael Moss welke tactieken de voedselindustrie allemaal gebruikt.

Als je nog enige twijfels had over de macht die de voedselindustrie over ons eetgedrag heeft, dan smelten die na het lezen van Zout, suiker, vet als sneeuw voor de zon.

Boek 'Zout, suiker, vet' - cover

In zijn boek interviewt New York Times-journalist Michael Moss mensen die voor giganten als Coca-Cola en Unilever hebben gewerkt en een boekje open doen over de vergaande en bewuste tactieken waarmee de voedselindustrie onze smaakzintuigen prikkelt om verkoopcijfers te stimuleren.

De interviews zijn elk diepgaande levensverhalen met pittige onthullingen. Enige minpuntje is dat Moss zijn boek nogal kort door de bocht afrondt. Hij concludeert: nu je de industrietactieken kent, ben je immuun voor ze! Alsof een zak M&M’s, nu je weet hoe die wordt gemaakt, ineens niet meer verleidelijk is.

**** | 352 pagina’s | € 19,90

Tekst: Ronald Veldhuizen