Waarom zijn sommige games zo verslavend?

KIJK-redactie

23 juni 2014 13:00

We kennen ze allemaal wel: van die games die je maar blijft spelen. Waar ligt dat precies aan? KIJK duikt in de wereld van ‘feedback loops’, de kracht van willekeur en boze vogels die ons verleiden met hun paraboolvormige banen.

Tetris, Super Mario Bros., Civilization, Street fighter II, Pokémon, World of warcraft, Call of duty, Angry birds. Het zijn slechts enkele games die schijnbaar vanuit het niets miljoenenhits werden. Maar duizenden andere titels verdwenen roemloos. Welke elementen moet een spel hebben om er verslingerd aan te raken?

Allereerst het ontwerp. Zoals Steve Jobs ooit al zei: ontwerp is hoe het wérkt, niet hoe het eruitziet. Oftewel: dat je een Tetris-blokje naar links en rechts beweegt, met een druk op de knop kantelt, en als je haast hebt snel kan laten vallen. En dat de blokjes verdwijnen als je er lijnen mee maakt. Dit heldere ontwerp zorgt ervoor dat iedereen die Tetris oppakt, vrijwel meteen snapt wat er van hem of haar wordt verwacht.

Een dergelijke toegankelijkheid is een kenmerk van veel succesvolle spellen. Denk aan het vormen van kleurpatronen in diverse andere puzzelgames, het vijandjes pletten in platformspellen, of schieten op wat er al niet voor je vizier loopt in shooters. Al deze spellen hebben een overzichtelijke feedback loop. Er verschijnt een tegenstander, je laat Super Mario springen, het spel vertelt je door middel van audiovisuele signalen of jij hem verslagen hebt of hij jou. We vinden het prettig om die loop te volgen, omdat hij ons elke keer een kleine bevestiging geeft. In het geval van Tetris: lijn gemaakt, je doet het goed! Een klinkend geluid en flitsende animatie benadrukken de tussentijdse overwinning.

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 8/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 26 juni tot en met 23 juli.

Vlogger PewDiePie speelt Flappy bird (vanaf 4:03 minuten):

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer informatie:

Tekst: Niels ’t Hooft

Beeld: 123RF