Films beïnvloeden populariteit van hondenrassen

KIJK-redactie

13 september 2014 13:00

Het effect van films met honden in een van de hoofdrollen kan tien jaar lang invloed hebben op de populariteit van bepaalde hondenrassen. 

In naam van de wetenschap bekeken Amerikaanse onderzoekers 87 films met onze trouwe viervoeters in de hoofdrol. Ze onderzochten wat de invloed van deze films was op de populariteit van bepaalde rassen. En deze invloed bleek groot te zijn. De films zorgen soms voor wel veertig keer zoveel inschrijvingen van een bepaald ras.

De verschijning van de films bleek ook van grote invloed te zijn en hoe meer bezoekers in het openingsweekend naar de films kwamen, hoe groter de invloed. Het effect kan bovendien wel tien jaar duren. De tien hondenfilms met de grootste invloed waren The Shaggy Dog, Big red, Nikki wild dog of the North, Adventures of Rusty, The incredible journey, Lassie Come Home, 101 Dalmatians (1985), Greyfriars Bobby, 101 Dalmatians (1961) en 101 Dalmatians (1979).

Invloed vroeger groter

De film Lassie Come Home (1943) zorgde dat er in 1953 bijna tien keer zo veel collies waren ingeschreven als in 1943. Big red liet het aantal inschrijvingen van Ierse setters toenemen tot maar liefst 43.707 (ruim 15 keer zoveel als tien jaar eerder). Een nog dramatischer effect had de film Shaggy Dog, die zorgde dat het aantal inschrijvingen van Old English Sheepdogs steeg naar 4226, bijna 40 keer meer dan de 112 honden die 10 jaar eerder waren ingeschreven.

De wetenschappers lieten ook zien dat hondenfilms vroeger een grotere invloed hadden dan nu. Ze denken dat dat komt door de toegenomen competitie van andere films en andere media zoals televisie en internet.

Bronnen: PLOS ONE, University of Bristol via EurekAlert!