BMW ontwikkelt slimme koplampen

KIJK-redactie

13 januari 2015 11:00

Gevaarlijke verkeerssituaties lijken een stuk veiliger met de nieuwe laserkoplampen van BMW.

Onder de naam ‘BMW M4 Concept Ionic Ligthing’ presenteerde de Duitse autofabrikant afgelopen week tijdens de Consumer Electronics Show (CES) namelijk zijn allernieuwste verlichtingstechnieken. Dit houdt in: slimme laserkoplampen en ultra platte Organic Light Emitting Diodes (OLED) achterlichten.

We wierpen in KIJK 11/2013 al eens een blik op de auto van de toekomst in het artikel ‘KIJK: zonder handen!’. Gaat het dan toch allemaal werkelijkheid worden?

600 meter bereik

Het meest spraakmakende van BMW’s laserkoplampen is de driver-assistance feature. Deze eigenschap helpt de bestuurder bij moeilijke situaties in het verkeer. Als voorbeeld liet BMW een video zien waarin een naderende vrachtwagen de weg voor de bestuurder deels blokkeert. Samen met de camera’s in de auto projecteren de laserlampen in zo’n geval een lijn op de weg. Die geeft aan hoe de bestuurder moet manoeuvreren tussen vrachtwagen en berm om ongelukken te voorkomen.

Nu denk je misschien dat laserlampen gevaarlijk zijn voor je ogen. Logisch, maar het laserlicht van de BMW wordt eerst gefilterd, waardoor het niet schadelijk is en zelfs niet verblindt. Het bereik is ondanks de filters prima: bijna 600 meter. Dit is verder dan ledlampen.

Achterlicht

En dan de nieuwe achterlichten van BMW – voorzien van OLED-technologie die in televisies ook steeds vaker wordt gebruikt. Het enkele paneel van de OLED-verlichting kan tegelijkertijd het gele knipperlicht en het rode achterlicht laten zien. De achterlichten zijn slechts 2,5 millimeter dik en besparen daarmee enorm veel ruimte.

Hoewel BMW nog druk is met de laatste kinderziektes van de OLED-verlichtingstechniek was er tijdens de CES alvast een demonstratie te zien. Desondanks verwacht verlichtingsexpert Thomas Hausmann van BMW dat het nog een paar jaar zal duren voordat deze techniek op de markt komt. De temperatuur en levensduur van de OLED-verlichting voldoen namelijk nog niet aan de hoge eisen die BMW zichzelf heeft opgelegd.

Bronnen: CNET

Beeld (leader): Autoweek