Waarom zijn spitsstroken niet altijd open?

André Kesseler

30 mei 2015 16:00

Waarom gaan spitsstroken dicht? Is het niet veel handiger ze altijd open te stellen? 

Je kent het wel: het is druk op de snelweg, terwijl er aan de linkerkant een complete rijstrook helemaal vrij is. Geen wonder dus dat sommigen de verleiding niet kunnen weerstaan om de rode kruizen boven die spitsstrook te negeren. Dat loopt inmiddels zo uit de hand dat Rijkswaterstaat een speciale campagne optuigde om automobilisten op te voeden. Maar waarom gaan die rijvlakken dicht? Is het niet veel handiger om ze altijd open te stellen?

Woordvoerder Jaap Folkerts van Rijkswaterstaat Verkeer- en Watermanagement zegt daarover: “De wettelijke procedure op grond waarvan een spitsstrook kan worden aangelegd, is gebaseerd op tijdelijk gebruik. De spitsstrook rechts – op de vluchtstrook – of de spitsstrook links gaat alleen open bij een bepaalde verkeersintensiteit van minimaal 1350 voertuigen per uur per rijstrook. Dit heeft onder meer met milieueisen en geluidsoverlast voor de omgeving te maken.”

De reden dat een spitsstrook soms dicht blijft terwijl het toch druk is, kan volgens Folkers verschillende oorzaken hebben. Meestal gaat het daarbij om de veiligheid. Bijvoorbeeld als de videocamera’s bij dichte mist of hevige sneeuwval onvoldoende zicht hebben op de spitsstrook. Of als er een obstakel op de spitsstrook of in een pechhaven staat.

Leuke vraag? Ontdek ook hoe een loper precies werkt.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!

Beeld: Michiel1972/CC BY-SA 3.0