Computer wijst toekomstige topmodellen aan

kijkmagazine

04 september 2015 09:00

Modellen

Welk nieuw model gaat het maken in de modewereld? Dat blijkt een nieuw algoritme heel aardig te voorspellen – met behulp van Instagram.

Holland’s Next Top Model kan van de buis worden gehaald! Drie wetenschappers van de Indiana-universiteit te Bloomington, VS, hebben namelijk een algoritme geprogrammeerd dat zelf kan bepalen welke nieuwe modellen de grootste kans maken op een succesvolle carrière.

Schoenmaat en Instagram

Allereerst lieten Jaehyuk Park en collega’s de computer bepalen welke eigenschappen ervoor zorgen dat een model dat net begint vaak op de catwalk belandt. Sommige factoren zijn niet heel verrassend; lange modellen doen het bijvoorbeeld beter dan korte. (Elke centimeter lichaamslengte boven het gemiddelde vergroot zelfs de kans op een wandelingetje over de catwalk met een factor 2,27.) Een grotere kleding- of schoenmaat verkleint juist de kans op succes, terwijl de omvang van het middel er dan weer niet toe bleek te doen.

Daarnaast keken Park en zijn team naar het gebruik van sociale media onder de modellen; de fotouitwisseldienst Instagram in het bijzonder. Een van de resultaten: de dames die veel postten, maakten een grotere kans op een goede carrière. Maar de dames die veel likes kregen op hun foto’s, deden het gek genoeg juist slechter dan de rest.

Vervolgens zochten de onderzoekers een aantal nóg nieuwere modellen, om te kijken of ze op basis van hun eerdere bevindingen konden voorspellen wie van hen het zou maken. Dat bleek het beste te lukken met een methode die zich vooral baseerde op het aantal Instagram-posts en -likes, én op de lengte van het model. Deze methode schatte de kansen van zes van de acht succesmodellen juist in (namelijk de dames op de foto hierboven), en van zes van de zeven modellen die het niet wisten te maken.

Ook voor wetenschap en aandelen?

Kortom, misschien kunnen we het uitzoeken van nieuwe modellen voortaan wel aan de computer overlaten; dat scheelt in elk geval weer een boel drama op tv. Een andere belangrijke les, in de woorden van de onderzoekers: “Een sterke aanwezigheid op sociale media kan weleens belangrijker zijn voor welk model populair wordt dan een contract hebben bij een belangrijk modellenbureau of voldoen aan de schoonheidsidealen binnen de industrie.”

Tot slot denken Park en collega’s dat het niet bij het beoordelen van modellen hoeft te blijven. Volgens hen spelen namelijk in allerlei andere gebieden dezelfde soort factoren een sleutelrol, waaronder de wetenschap en de aandelenmarkten. Wellicht dat soortgelijke algoritmes ook daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Bronnen: ArXiv.org, MIT Technology Review

Beeld: The Fashion Model Directory/J. Park, G.L. Ciampaglia & E. Ferrara