Iedereen thuis voor de 3D-buis

KIJK-redactie

17 juli 2010 13:00

Na het succes van 3D-kaskraker Avatar staan de eerste 3D-ready-televisies inmiddels in de huiskamers. Wedstrijden van het afgelopen WK Voetbal worden in 3D op blu-ray uitgebracht en SBS6 wil nog dit jaar een compleet 3D-kanaal op poten zetten. Kortom: 3D is here to stay.

“De basis van 3D is dat allebei je ogen iets anders zien. Stereoscopie heet dat.” In het Aviodrome in Lelystad ligt een tafel vol met allerlei soorten 3D-brillen. Achter die stapel zit filmmaker Mark Maximus. Zijn bedrijf, de Maximus Group, maakt al ruim twintig jaar 3D-films in Nederland én in Hollywood. In zijn hand houdt Maximus de bekende brilletjes met één rood en één groen glas, zo een waarmee je vroeger in tijdschriften naar 3D-plaatjes kon kijken. “Dit is de oudste vorm van stereoscopie, namelijk anaglyph”, vertelt Maximus.

Het principe van stereoscopie met een anaglyphbril is simpel. Je ene oog kijkt door een rood venster, je andere oog door een groen. Op het bioscoopscherm (of op het papier) wordt elke afbeelding twee keer afgebeeld. Een keer getekend in rode lijnen, en nog een keer, nét daarnaast, in groene lijnen. “Het oog dat door het rode venster kijkt, ziet die rode lijnen niet, maar de groene wel. En andersom natuurlijk.”

De rest van het trucje gebeurt in de hersenen. Omdat je ogen een stukje uit elkaar staan, zien ze sowieso elk een ander beeld. Die twee beelden worden in de hersenen verwerkt tot één beeld, waardoor je diepte ziet. Op dezelfde manier verwerkt je brein de tweekleureninput van het 3D-brilletje. Eigenlijk houd je met zo’n brilletje je hersenen dus voor de gek.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 9/2010, in de winkel van 30 juli t/m 26 augustus. De tekst werd geschreven door Nick Kivits.

Geraadpleegde sites:

How stuff works.com: How 3D-glasses work

Beeld: Maximus