Zwitserland opent ’s werelds langste spoorwegtunnel

KIJK-redactie

01 juni 2016 15:00

spoorwegtunnel

De langste en diepste spoorwegtunnel ter wereld wordt vandaag in Zwitserland geopend.

Hij is 57 kilometer lang, ligt op een diepte van 2300 meter onder de Alpen en kostte 11 miljard dollar: de nieuwe treintunnel onder de Sint Gotthardpas . Het werk wordt vandaag officieel geopend en is ’s werelds langste en diepste spoorwegtunnel.

Miljoen vrachtwagens 

Met zijn lengte streeft de tunnel de Japanse spoorwegtunnel Seikan (53,9 kilometer) voorbij als langste van de wereld. Daarna volgt de 50,5 kilometer lange Kanaaltunnel tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. De lange Gotthard-basistunnel moet het goederenvervoer per trein door de Alpen sneller en goedkoper maken. Dankzij de komst van de treintunnel kunnen goederen die nu nog door ongeveer een miljoen vrachtwagens per jaar worden vervoerd, straks op de trein.

Vandaag mogen duizend Zwitserse burgers als eerste door de tunnel rijden, gevolgd door verschillende hoogwaardigheidsbekleders. Bij de opening zijn namelijk een aantal prominente gasten uit de politiek aanwezig, onder wie de Franse president François Hollande, de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Italiaanse premier Matteo Renzi. Een indruk krijgen hoe het er in de tunnel uitziet? Dat kan met deze 360-graden-tool:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Doden

Tijdens het project werd er meer dan 28 miljoen ton aan gesteente uitgegraven, bestaande uit 73 verschillende soorten steen. Het werk bracht risico’s met zich mee; negen arbeiders stierven tijdens de werkzaamheden.

Men kan nog niet meteen profiteren van een betere verbinding bij de Sint Gotthardpas. Het traject wordt namelijk pas in december opgenomen in de dienstregeling. Ongeveer 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen passeren de tunnel dan dagelijks. Dit mag met een maximale snelheid van 250 kilometer per uur en duurt een kleine 20 minuten.

Bronnen: The Guardian, BBC