Digitalisering heeft de bioscoop sterk veranderd. Daarmee is de vernieuwing van onze filmzalen echter nog lang niet ten einde. Welke baanbrekende innovaties houden de branche overeind en kunnen het samen film kijken verder transformeren?
“Tunnelvisie? Haha, zo zou je het kunnen noemen. Maar dan wel in de positieve zin van het woord.” Stuart Bowling staat voor de ingang van de gloednieuwe Dolby Cinema-zaal van de JT Bioscoop in Eindhoven. De director content van Dolby Industries heeft net voor de vaderlandse pers een masterclass gegeven. Specialist in bioscoopgeluid Dolby wil binnen tien jaar een van de grote spelers van de filmvertoning worden. En zijn openingszet, Dolby Cinema, is indrukwekkend.
Eerst maar eens die tunnel. Om de Dolby Cinema-zaal te betreden, word je door een verduisterde gang naar het auditorium gevoerd. Je gaat langs een gebogen videowand met in beeld en geluid sfeerimpressies van de betreffende voorstelling. Indirect blauw licht brengt je tot aan de deur van het auditorium. Dat oogt als een reusachtige zwartblauwe cocon, waarvan de speakers zijn weggewerkt achter doek.
Het is echter vooral de hoge kwaliteit van de vertoning zelf waar Dolby mee wil scoren. Met laserprojectie wordt de lichtopbrengst voor (3D-)films fors verhoogd. Daarmee neemt Dolby de veelgehoorde klacht weg dat 3D-projectie te donker zou zijn. Het aantal beelden per seconde (frame rate) is twee keer zo hoog als bij een reguliere bioscoopvoorstelling, wat zorgt voor een heel rustig en haarscherp beeld ‒ ook bij een druk bewegende camera.
Al meer dan honderd jaar toont de bioscoopbrache zich een overlever van jewelste. Televisie, video, thuisbioscopen en internet: ze deden allemaal hun intrede, maar de bioscoop bestaat nog steeds. Nu video on demand en het kijken van films op mobiele apparaten zich laten gelden, probeert de branche haar toekomst veilig te stellen door fors te investeren. Sinds twee jaar zijn alle Nederlandse theaters digitaal en is voorzichtig begonnen met de introductie van laserprojectie. Het is de start van een metamorfose waarvan de omvang en precieze invulling nog moeilijk te voorspellen zijn. Maar binnen tien jaar zou het ‘filmpje pikken’ er wel eens heel anders uit kunnen zien.
Dit is een fragment van een artikel te vinden in KIJK 7/2015. Dit nummer ligt in de winkel van 11 juni tot en met 15 juli.
Meer informatie:
- Youtube: Dolby Atmos Amaze Theatrical Sound System Trailer
- Youtube: Barco Escape and The Maze Runner
- Youtube: Barco Escape
- Youtube: Ufotog Magi
Tekst: Mark van den Tempel
Beeld: Hanneke Wetzer